- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

توقف سلبریتی‌های انتخاباتی در آذربایجان‌غربی

تعدادی از چهره‌های شناخته‌شده انتخابات در آذربایجان‌غربی که از چندین ماه قبل برای راهیابی به مجلس یازدهم خیز برداشته بودند، با سد رد صلاحیت و البته نداشتن امکان برای اعتراض در مرحله چهارم مواجه شدند اما فضا برای مشارکت جریان‌های مختلف سیاسی استان در انتخابات پیش‌رو فراهم است.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1] به نقل از ایرنا، توقف این سلبریتی‌های انتخاباتی در نشست روز گذشته «قنبر کریم‌نژاد» مسوول هیات نظارت بر انتخابات آذربایجان‌غربی مشخص شد و وی از نداشتن حق اعتراض نامزدهایی که هم در هیات نظارت استانی و هم در شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند، خبر داد تا تکلیف برخی از چهره‌ها مشخص شود.

بر این اساس نامزدهای سرشناسی چون نمایندگان مجلس دهم ارومیه که از ماه‌ها پیش به تبلیغات رسانه‌ای اقدام کرده بودند و از حضور جوانان نیز برای این تبلیغات بهره می‌بردند، از گود رقابت برای نشستن در صندلی‌های سبز بهارستان خارج شدند.

از جمله چهره‌های آذربایجان‌غربی که در جرگه بازماندگان از انتخابات پیش‌رو قرار دارند می‌توان به «نادر قاضی‌پور» و «هادی بهادری» نمایندگان فعلی ارومیه، «عین‌الله شریف‌پور» نماینده فعلی ماکو، شوط، پلدشت و چالدران، «شهروز برزگر» نماینده حال حاضر سلماس، «رسول خضری» نماینده پیرانشهر و سردشت و «عبدالکریم حسین‌زاده» نماینده اشنویه و نقده در مجلس دهم اشاره کرد.

در مجموع ۹ نفر از نمایندگان مجلس دهم در آذربایجان‌غربی برای حضور در انتخابات پیش‌رو ثبت‌نام کرده بودند که تاکنون سه نفر از آنان تایید صلاحیت و ۶ نفر دیگر به دلایل مختلف رد صلاحیت شده‌اند که علت آن تنها به خود این نامزدها اطلاع داده شده‌است.

البته چهره‌های سرشناس دیگری نیز از حوزه انتخابیه ارومیه با فرمان ایست شورای نگهبان مواجه شدند که «علی کامیار» نماینده اسبق مجلس، «حسن حیدری» استاد دانشگاه‌های ارومیه، «حمید قاطع»، «خیبر شریفی»، «حسن صدقی» رییس اسبق دانشگاه ارومیه، «حاکم ممکان» داوطلب راه‌یافته به دور دوم در انتخابات مجلس دهم، «علی‌اکبر عسگری» رییس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در آذربایجان‌غربی از جمله مهمترین آنان به شمار می‌روند.

نام‌های دیگری نیز در این لیست بلندبالا دیده می‌شود که «حسین فروزان» مدیرعامل اسبق منطقه آزاد ماکو از این حوزه انتخابیه، «شهلا تاجفر» مدیرکل سابق امور بانوان استانداری آذربایجان‌غربی و «مسعود حاج‌علیلو» فرماندار سابق سلماس از حوزه انتخابیه سلماس، «علیرضا رادفر» معاون سابق استاندار آذربایجان‌غربی از حوزه انتخابیه خوی در صدر آن قرار دارند.

با وجود اینکه تعدادی از سلبریتی‌های انتخاباتی آذربایجان‌غربی از حضور در انتخابات پیش‌رو باز مانده‌اند، فضا برای مشارکت جریان‌های مختلف سیاسی فراهم است تا جایی که بیش از ۳۷ درصد نامزدهای دارای صلاحیت منتسب به جریان اصلاح‌طلبی، ۳۵ درصد وابسته به جریان اصولگرایی و ۲۶ درصد مستقل هستند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی نیز پیش از این با ابراز امیدواری نسبت به تایید صلاحیت عده دیگری از نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم از سوی شورای نگهبان، گفته بود که وجود سلایق مختلف بر مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو تاثیرگذار است.

علی مصطفوی معتقد است که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس یازدهم با توجه به شرایط کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید از همه ظرفیت‌های موجود برای حضور گسترده مردم در پای صندوق رای استفاده شود.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفندماه امسال همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود و طبق بررسی‌ها برای هر کرسی از ۱۲ کرسی موجود نمایندگی مجلس از این استان، ۱۶ نفر در جرگه رقابت باقی مانده‌اند؛ این رقم در ارومیه ۲۳ نفر برای هر کرسی است.

شورای نگهبان روز شنبه گذشته نتایج بررسی صلاحیت‌ها را به فرمانداری‌ها ابلاغ کرد و این نتایج روز گذشته، یکشنبه به دست داوطلبان رسید؛ طبق این نتایج کمتر از ۱۰ نفر برای حضور دوباره بین داوطلبان نمایندگی مجلس می‌توانند از آذربایجان‌غربی به شورای نگهبان اعتراض کنند.

صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی طی چهار مرحله در «هیات اجرایی»، «هیات نظارت استان‌ها»، «مرحله نخست شورای نگهبان» و «مرحله نهایی توسط اعضای شورای نگهبان» بررسی می‌شود.