- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

در نشست زنان و انتخابات مطرح شد: سیاست ورزی نیابتی جواب نمی دهد

فعال اصلاح طلب با تاکید براینکه سیاست ورزی نیابتی جواب نمی دهد، خاطرنشان کرد: واقع بینانه‌ترین تصمیمی که اصلاح طلبان می توانند بگیرند این است که متناسب با تعداد افرادی که تصور می‌شود قدرت تاثیرگذاری دارند مسئولیت بپذیرند در این صورت ممکن است تعداد نمایندگان این جریان پایین بیاید، اما تاثیرگذاری‌شان بالا خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی؛ سید مصطفی تاج زاده در نشست “زنان و انتخابات” گفت: سرنوشت اصلاح طلبان تنها به انتخابات محدود نمی شود و راهی بهتر از مشارکت در انتخابات برای حاکم شدن بر سرنوشت‌ ما وجود ندارد. تا امروز انتخابات برای تعیین سرنوشت کشور بی‌بدیل بوده و جایگزینی نداشته است. شنیده می‌شود که می‌گویند انتخابات در ایران مناسکی شده است. این جمله را به تحقیر می‌گویند اما من می‌گویم این یک واقعیت است و انتخابات از مناسک دموکراسی است. اما نیاز است انتخابات هم شکلش و هم روح و جانش حفظ شود یعنی شکل بدون محتوا و جان بی‌تاثیر خواهد بود. تمام تلاش جریان اصلاحات این است که انتخابات به معنای واقعی‌اش در کشور برگزار شود.
وی افزود: اگر نامزدهای شایسته‌ای که وارد عرصه می‌شوند تایید صلاحیت نشوند می‌توان مشارکت را پایین آورد و مثلا در تهران به ارائه لیستی ده نفره اکتفا کرد. مردم باید مطمئن باشند از طرف اصلاح‌طلبان افرادی وارد مجلس خواهند شد که به تغییر معنادار و مثبت می‌اندیشند. حضور هر نماینده از طرف اصلاح‌طلبان وظیفه‌ای سنگین روی دوش ما می‌گذارد و اگر چنانچه افراد دارای صلاحیت حذف شوند می‌توان مشارکت را پایین آورد و دلیلی ندارد تمام مسئولیت را ما بپذیریم.
معاون پیشین سیاسی و اجتماعی وزارت کشور  گفت: واقع بینانه‌ترین تصمیمی که اصلاح‌طلبان می‌توانند بگیرند این است که متناسب با تعداد افرادی که تصور می‌شود قدرت تاثیرگذاری خواهند داشت مسئولیت بپذیرند. در این صورت ممکن است تعداد نمایندگان این جریان پایین بیاید، اما تاثیرگذاری‌شان بالا خواهد بود. مانند حزب آقای مصدق که تنها هفت نفر بودند، اما چون پایگاه مردمی داشتند و حرف دل مردم را می‌زدند حضورشان همیشه تاثیرگذار و پررنگ بود و حرف اول را در مجلس می‌زدند. بنابراین معیار ما برای شرکت یا عدم شرکت ایجاد تغییر معنادار است و دیگر سیاست ورزی نیابتی جواب نمی دهد.
تاج زاده اظهار داشت: اگر از عرصه سیاسی و انتخابات کنار بکشیم حذف شده و از خاطرها می رویم. باید بپذیریم از گسست قدرت لطمه می خوریم. حداقل نقشی که می توانیم داشته باشیم با حضور اقلیت قوی در قدرت راه را برای خیلی ها می توانیم باز کنیم.
این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه آنچه حائز اهمیت است حفظ وحدت در جبهه اصلاح‌طلبان است اظهار کرد: پرچمدار مجموعه‌ای که به نام اصلاحات شناخته می‌شود خاتمی است و خوشبختانه این محوریت پذیرفته شده است. در این جبهه پیش‌تر اختلافات بیشتری وجود داشت، اما ما همواره انسجام‌مان را حفظ کرده‌ایم. به یاد داشته باشیم در شرایطی که هستیم حتی در صورت همدلی و مشارکت دو جناح نیز شاید بسیاری از مردم به دلایل مختلف، از جمله نارضایتی در حوزه معیشت و اقتصاد پای صندوق رای نیایند. بنابراین آنچه به حفظ ما در عرصه سیاسی و تاثیرمان در این حوزه کمک خواهد کرد انسجام و همدلی است.
تاج زاده گفت: امروز جناحها همه جامعه را نمایندگی نمی کنند و هر کدام به تنهایی یک اقلیت هستند. اما قدر مسلم آن است که یک طرف پایگاه اجتماعی ثابتی دارد، اما پایگاه طرف دیگر در نوسان است و بستگی به رای و نظر و تصمیم قشر خاکستری دارد که یا رای نمی دهند و اگر رای بدهند به اصلاح طلبان رای می دهند.

عملکرد نمایندگان زن لیست امید بهتر از مردان بود

تاج زاده با بیان اینکه سیاست در دنیا و کشور ما شکلی مردانه دارد، گفت: در ادوار تاریخ عرصه‌های سیاسی در دست مردان بوده است، اما در سال‌های اخیر حضور زنان در سیاست پررنگ‌تر شده است و مانند همه جای دنیا جناح‌های سیاسی چندان از این حضور استقبال نمی‌کنند، چراکه باید بخشی از قدرت و اختیارات را واگذار کنند. اما از دوم خرداد و شروع دور تازه اصلاحات در ایران حضور دو قشر در انتخابات بالا رفت و این دو قشر زنان و جوانان بودند. این به این معناست که این دو قشر خواهان تغییر بوده و هستند. هرچقدر در ایران دموکراسی پیشرفت کند شاهد حضور پررنگ‌تر زنان خواهیم بود و هدف اصلی ما نیز رسیدن به دموکراسی است.
تاج زاده گفت: با هرنوع داوری که امروز درمورد عملکرد فراکسیون امید در مجلس داشته باشیم به این نتیجه خواهیم رسید که عملکرد زنان این فراکسیون بسیار بهتر از مردان بوده است و این موضوع نشان می‌دهد تجربه اعتماد به زنان کاملا مثبت بوده است. درواقع حضور زنان شکل ویترینی و برای کسب رای نبوده و آنها حضوری کاملا موثر در مجلس داشته‌اند و نظر مردم و افکار عمومی نیز موید این ادعاست. من به شدت طرفدار حضور سی درصدی و حتی بالاتر زنان در لیست هستم و اگر فضا مساعد باشد و چهره‌های شاخص بیشتری مشارکت کنند قطعا می‌توان این آمار را به نفع حضور زنان بالاتر نیز برد. درواقع ما سی درصد را سقف نمی‌دانیم، بلکه کف حضور زنان تلقی می‌کنیم.
وی بالا رفتن آگاهی و استقلال اقتصادی را مقدمه‌ای برای اینکه شهروندان حقوق خود را مطالبه کنند دانسته و گفت: با وضعیتی که زنان ایران دارند و رشد روزافزون جامعه دانشگاهی‌ آنها و بیشتر شدن استقلال مالی آنها، به طور طبیعی خواهان حقوق و مشارکت بیشتر در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی خواهند بود. شک نکنید هرچقدر در مقابل این خواسته مقاومت شود بی‌تاثیر خواهد بود و در آینده نیز درستی این فرضیه اثبات خواهد شد.
مسئولیت پیگیری دغدغه های ناتمام اعظم طالقانی بر دوش همه ماست

به گزارش روابط عمومی جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان،  در ابتدای نشست شهیندخت مولاوردی به عنوان میزبان و رئیس دوره ای ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب ضمن تبریک آغاز هفته وحدت، آرزو کرد این ایام‌ سرآغازی بر انسجام و همبستگی ملی و رواداری بیشتر در میان پیروان رسول رحمت باشد و با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد اعظم طالقانی گفت: خانم طالقانی دین بزرگی بر گردن همه ما دارد و پیگیری دغدغه های ناتمامش مسئولیتی بر دوش همه ماست. مولاوردی در ادامه افزود: این اولین نشست از سلسله نشست‌های ما با محوریت زنان و انتخابات است که در آستانه انتخابات مهم پیش رو برگزار می‌شود. این نشست با هدف هم‌اندیشی و هم افزایی هرچه بیشتر میان ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب و زنان عضو موثر احزاب اصلاح طلب برگزار می‌شود و امید است با جریان سازی مسائل زنان در درون احزاب به مشارکت بیشتر احزاب  در افزایش کمی و کیفی مشارکت سیاسی زنان منجر شود.
وی افزود: موسسان این ائتلاف موسوم به صدف  که ابتدا شورای عالی سیاست گذاری احزاب زنان اصلاح‌طلب نامیده شده بود، چهار حزب جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مجمع زنان اصلاح‌طلب، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران هستند که بجز جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان که مردان هم در شورای مرکزی آن عضو هستند، اعضای بقیه احزاب را کلا زنان تشکیل میدهند.
دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان اظهار داشت: از اهداف این ائتلاف می‌توان به هماهنگی، همگرایی و هم افزایی فعالیت زنان در احزاب اصلاح‌طلب، ایجاد وحدت رویه، انسجام و اثربخشی در راستای ارتقای کمی و کیفی مشارکت سیاسی زنان و تاثیرگذاری بر قدرت سیاسی در جهت تحقق عدالت جنسیتی اشاره کرد.
مولاوردی یادآور شد: در ترکیب این شورا در آیین‌نامه تشکیل علاوه بر چهار دبیرکل سه عضو حقیقی را نیز در نظر گرفتیم. در بازبینی‌هایی که داشتیم در آئین‌نامه اجرایی قائم مقام‌های چهار حزب نیز به جمع اضافه شدند. از وظایف این ائتلاف نیز می‌توان به تعیین راهبردهای اصلی مشارکت سیاسی زنان، تعیین اولویت‌های مسائل زنان، تقسیم کار سیاسی، تدوین بانک اطلاعات زنان فعال و توانمند سیاسی، تعیین شاخص‌های مدیریتی زنان، تدوین برنامه‌ و راهکارهای عملیاتی جهت ارتقای توانمندی سیاسی و مدیریتی زنان، زمینه‌سازی جهت ائتلاف و گفت وگوی ملی با سایر احزاب زنان، رصد، ارزیابی و پایش فعالیت‌ها در حوزه زنان در قوای سه گانه، شناسایی ظرفیت‌های موجود تشکل‌های زنان در استان‌ها و اعلام‌مواضع مشترک در مناسبت های مختلف اشاره کرد.
وی اظهار داشت: جلسات «صدف» (ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب) به صورت مشارکتی و چرخشی هر پانزده روز یکبار برگزار می شود و هر حزبی که میزبان فصلی این جلسات است باید گزارشی از عملکرد ائتلاف را ارائه کند. تصمیمات در یک فرآیند اجماعی و اقناعی اتخاذ می‌شوند. در واقع این ائتلاف محملی است برای تمرین کار تیمی و جمعی فراتر از قالب های حزبی هر کدام از اعضا. یکی از الزامات و تکالیف هر حزبی که میزبان فصلی و رئیس دوره‌ای است برگزاری نشستی در چهارچوب تخصص آن حزب است و مقرر شده است این ائتلاف ساختار متناظری در استانها نداشته و مسئولان شعب استانی برای هماهنگی و وحدت رویه تلاش کنند.
مولاوردی در ادامه به گزارش عملکرد ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب در سال‌های اخیر پرداخته و گفت: برگزاری اردوی تشکیلاتی یک روزه؛ مشارکت در برگزاری همایش های موسسه فقه الثقلین؛ صدور بیانیه، نامه سرگشاده و پیام های تبریک و تسلیت؛ رایزنی و چانه زنی برای خضور پررنگ زنان در ترکیب شورای عالی سیاست گذاری و روسای کارگروهها و هیات رییسه و ستاد مرکزی انتخابات اصلاح طلبان؛ برگزاری سه نشست با برخی اعضای زن فراکسیون امید؛ برگزاری یک نشست با برخی زنان عضو موثر احزاب اصلاح طلب؛ برگزاری هم اندیشی نحوه مشارکت و نقش آفرینی در مدیریت بحران و کاهش آلام سیلزدگان در فروردین امسال برخی از عملکرد این ائتلاف است.
مولاوردی افزود: یکی از برنامه‌های‌ ما این است که به بررسی و ارزیابی عملکرد زنان نماینده لیست امید بپردازیم. نه فقط در تهران که در استان‌هایی دیگر نیز زنانی در لیست امید حضور داشتند و موفق شدند با کسب اعتماد مردم به مجلس راه پیدا کنند. در نشست بعدی «زنان و انتخابات» از نمایندگان ادوار زن دعوت بعمل خواهیم آورد.
مولاوردی با اشاره کلی به اهداف و ماموریتهای شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان و عملکرد کارگروههای هماهنگی امور استانها و پایش و ارزیابی و داوری، از  فاطمه راکعی و زهرا شجاعی درخواست کرد توضیحاتی را در خصوص کارگروههای ذیربط ارائه کنند.

ما زنان همیشه به این متهم می‌شویم با هم نمی‌سازیم

در ادامه فاطمه راکعی رمز موفقیت در انتخابات پیش رو را ائتلاف و مشارکت اصلاح‌طلبان دانست و گفت: از ائتلاف چهار حزب زنان اصلاح‌طلب راضی هستیم و به حمدالله کارهای بزرگی را با هم انجام داده‌ایم و در آینده نیز برنامه‌های مهم و مفیدی خواهیم داشت.
راکعی گفت: همه‌ ما تمرین دموکراسی می‌کنیم و به همین علت ممکن است ضعف‌هایی داشته باشیم و یا مشکلات و معضلاتی برای ‌ما پیش بیاید. اما با سعه صدر و همدلی می‌توان همه مشکلات را مرتفع کرد.
وی افزود: به منظور تقویت تحزب و روحیه تشکل گرایی میان زنان و همگرایی و مشارکت بیشتر تصمیم گرفتیم این ائتلاف را تشکیل دهیم. متاسفانه ما زنان همیشه به این متهم می‌شویم با هم نمی‌سازیم و یکدیگر را قبول نداریم. تشکیل این ائتلاف به ما کمک می‌کند نادرستی این قضیه را اثبات کرده و با مشارکت و همدلی در عرصه سیاسی کشور حضوری پررنگ داشته باشیم. با حضور پررنگ زنان در مجلس هم می‌توان به پیشبرد اهداف جامعه زنان کمک فراوانی کرد. خوشبختانه روند حضور زنان در عرصه‌های سیاسی بهتر از سال‌های قبل است و مشارکت سیاسی زنان بالا رفته است و وظیفه ما نیز این است که این روند را تسریع کنیم.
راکعی سپس به تبیین و تشریح برنامه ها و عملکرد کارگروه رسانه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که ریاست آن را به عهده دارد پرداخت.
زهرا شجاعی ضمن تبریک هفته وحدت اظهار داشت: تشکیل احزاب نمادی از دموکراسی در دنیاست و درواقع احزاب نمایندگان مردم در عرصه حاکمیت و قدرت هستند و دیدگاه‌های آنها را عنوان و خواسته‌های‌شان را پیگیری می‌کنند. اما تعدد احزاب در کشورهای مختلف نشان دهنده پیشرفت و شاخص خوبی برای توسعه یافتگی سیاسی محسوب نمی‌شود. درواقع هرچقدر کشورها در زمینه توسعه سیاسی عقب مانده‌تر باشند احزاب بیشتری دارند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما نیز در کشورمان با آن مواجه هستیم این است که تعدد احزاب داریم و برای برون‌رفت از این مشکل ناچاریم شورا و ائتلاف و خانه احزاب را تشکیل دهیم. البته این موضوع خوشبختانه در مورد احزاب زنان اصلاح‌طلب چندان صدق نمی‌کند، چراکه این چهار حزب موضوعی فعالیت می کنند، از جمله روزنامه‌نگاری و حقوق بشر و نواندیشی و… دارند.
شجاعی با اشاره به اینکه هدف اصلی ائتلاف بالا بردن مشارکت زنان در انتخابات مجلس است دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: زنان در دوره گذشته مجلس بیش از مردان پای صندوق‌های رای آمدند و سهم ۵۱ درصدی در این حرکت سیاسی داشتند. تاکید ما این است که هم به تعداد زنان نماینده در مجلس افزوده شود و هم این نمایندگان براساس شایسته‌سالاری وارد مجلس شوند. یکی از اصلی‌ترین اهداف‌مان نیز این است که زنان نماینده در جهت احقاق حقوق زنان جامعه تلاش کنند.
زهرا شجاعی هم چنین گزارشی از برنامه های کارگروه راهبردها، مواضع و برنامه های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، از جمله طرح سرا را به عنوان عضوی از آن‌کارگروه ارائه کرد و نحوه اعمال سیاست سهمیه حداقل سی درصدی زنان در اجرای آن طرح را از جمله مواردی دانست که لازمه آن مشارکت همه احزاب اصلاح طلب است.
بعد از اتمام برنامه سخنرانی که با پرسش و پاسخ همراه بود، نورا کنعانی قائم‌مقام‌ دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش به ارائه گزارشی از پیش نویس برنامه عملیاتی انتخابات که مطابق تقویم زمان بندی انتخابات کشور تنظیم شده پرداخت و از شرکت کنندگان درخواست کرد جهت تکمیل و اصلاح آن برنامه پیشنهادات و راهکارهای خود را ارسال نمایند و در تقسیم کار مربوط به آن، از جمله به روز رسانی بسته توانمندی سیاسی زنان مساعدت لازم را داشته باشند.

نخستین نشست از سلسله نشست های «زنان و انتخابات» به همت ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب (صدف) برگزار شد.
در این نشست چهره هایی چون شهیندخت مولاوردی؛ دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، فاطمه راکعی؛ دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش، زهرا شجاعی؛ دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب، ژاله فرامرزیان؛ دبیرکل انجمن روزنامه نگاران زن، فائزه هاشمی؛ نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی، زنان عضو موثر احزاب اصلاح طلب و نیز اعضای شورای مرکزی چهار حزب مذکور حضور داشتند. همچنین سخنران اصلی این نشست مصطفی تاجزاده؛ فعال سیاسی اصلاح طلب بود.

 

منبع: هداپرس [1]