- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

عزم دولت فرانسه برای راه‌اندازی رسانه‌ای معادل BBC

دولت فرانسه قصد انجام اصلاحاتی در نظام رسانه‌ای این کشور دارد. با اجرای این طرح، رسانه‌ای معادل BBC در فرانسه تاسیس خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، دولت فرانسه در نظر دارد با راه اندازی یک هلدینگ رسانه‌ای بخش‌های مختلف رسانه‌های دولتی این کشور نظیر فرانس تلویزیون، رادیو فرانسه، موسسه ملی سمعی بصری و فرانس مدیا موند را در یک مجموعه واحد گردآوری کند. بر أساس این خبر قرار است این طرح در سال ۲۰۲۱ با عنوان «فرانس مدیا» راه اندازی شود که به گفته برخی از کارشناسان معادل بی بی سی فرانسه خواهد بود.

فرانک ریستر، وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه اخیرا نشستی با مسئولان رسانه‌های این کشور به منظور آگاه کردن آنها از جزییات قانون سمعی و بصری فرانسه که قرار است در ماه نوامبر ارائه شود تا در ماه ژانویه به تصویب پارلمان رسد، برگزار کرد. در این نشست وی تاکید کرد که طرح ادغام بخش‌های دولتی در حوزه سمعی و بصری سوای موضوع اصلاح قانون سمعی و بصری است. در واقع دولت “امانوئل ماکرون” نگران است که مبادا طرح ادغام شبکه های دولتی با هدف استفاده ابزاری از رسانه‌های دولتی برای کارزار انتخاباتی دوره دوم ریاست جمهوری ماکرون باشد.

هر چند روی کاغذ قرار است شیوه کارکرد هلدینگ جدید فرانس مدیا، از سبک شرکت‌های معمول دولتی جدا شود اما نگرانی‌هایی در این بخش دیده می شود. به گفته مسئولان اجرای این پروژه قرار است فرانس مدیا یک هیئت مدیره مرکب از ۱۱ عضو داشته باشد که مدیر عامل آن توسط همین اعضا منصوب خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه می‌گوید که دولت این شورا را چنان محکم خواهد بست که دولت در آن کمترین سهم و نقش را داشته باشد. در واقع از ۱۱ عضو این شورا تنها سه نفر نماینده دولت (یکی از آنها از وزارت امور اقتصادی، یکی از وزارت أمور خارجه و دیگری از وزارت فرهنگ) خواهند بود.

به گفته وزیر فرهنگ فرانسه همچنین دو شخصیت مستقل نیز در این شورا عضویت خواهند داشت که این دو نفر به هیچ کس پاسخگو نخواهند بود. قرار است نخستین نشست این شورا در أوائل سال ۲۰۲۱ برگزار شود و در همان جلسه نخست مدیر عامل این هلدینگ انتخاب شود. وی گفت: این مجموعه باید بتواند در عصر دیجیتال استراتژی گروه را تعریف نماید و ماموریت‌های یک شبکه سمعی و بصری دولتی را به خوبی انجام دهد و نقش حمایتی در این عرصه را به خوبی ارتقاء بخشد. بودجه چنین ساختاری بالغ بر ۷/۳ میلیارد یورو در سال خواهد بود.