- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

دانشگاه آزاد اسلامی خوی برای ورود به حوزه ارتباط با صنعت برنامه دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوی عنوان کرد: با وجود کارگاه‌های مجهز و در راستای ارتباط با صنعت به‌دنبال خلق موقعیت برای فعالیت در زمینه قطعه‌سازی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی؛ محبوب مهدویان به مناسبت سالروز راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی(دوم خرداد ۶۴) اظهار کرد: این دانشگاه سال ۱۳۶۴ به همت آیت‌الله محمدصادق نجمی امام‌جمعه فقید این شهرستان در یکی از هنرستان‌های خوی با پنج رشته دانشگاهی به‌عنوان نخستین واحد دانشگاه آزاد در استان آذربایجان‌غربی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: این واحد دانشگاهی روزهای نخست فعالیت خود را با ۱۹۵ دانشجو آغاز و به‌سرعت گسترش پیدا کرد و اکنون بیش از ۳۰ هزار فارغ‌التحصیل دارد. این واحد دانشگاهی بیش از ۱۰۰ رشته کارشناسی، ۴۰ رشته کارشناسی ارشد و پنج رشته دکتری دارد و ۳ هزار و ۲۰۰ دانشجو زیر نظر ۱۱۵ هیئت‌علمی در این واحد دانشگاهی مشغول تحصیل، تحقیق و پژوهش هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی بیان کرد: بر اساس آماری که از طرف فرمانداری این شهرستان داده‌شده، کل هیئت‌علمی دانشگاه‌های خوی ۱۵۰ نفر است که از این تعداد ۱۱۵ عضو هیئت‌علمی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی است. مجموعه شهرستان خوی این واحد دانشگاهی را مادر همه مراکز آموزش عالی عنوان می‌کنند و مسئولان نگاه ویژه‌ای به این دانشگاه دارند.

مهدویان مطرح کرد: در طول سال‌هایی که از آغاز فعالیت این دانشگاه می‌گذرد، دستاوردهای مختلفی داشته‌ایم به‌طوری‌که وقتی دانشگاه از یک هنرستان استیجاری کار خود را آغاز کرده اکنون به حدود ۳۰ هزار هکتار فضای آموزشی و ۳۲ هکتار زمین کشاورزی رسیده است.

وی اظهار کرد: سه ساختمان آموزشی، دو کارگاه و آزمایشگاه آموزشی خیلی مجهز و کتابخانه این واحد دانشگاهی با ۱۲۰ هزار جلد کتاب از دیگر امکانات این واحد دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی خاطرنشان کرد: سلف‌سرویسی با گنجایش هزار و ۵۰۰ نفر، دو سالن ورزشی، زمین چمن و مسجد برای دانشجویان این دانشگاه تدارک دیده شده تا به انواع نیازها و خواسته‌های آنان پاسخ داده باشیم.

مهدویان افزود: در یک سال اخیر در حوزه منابع مالی مشکلاتی رخ‌ داده است؛ اما این واحد دانشگاهی در حوزه پژوهش جزء واحدهای پیشتاز بوده و اکنون نیز سعی دارد همین رویه را حفظ کند. با این توضیحات باید گفت که حدود ۶۰۰ مقاله در مجله‌های علمی داخلی و خارجی توسط دانشجویان این واحد دانشگاهی منتشر شده و در حوزه نشر دو مجله علمی در واحد دانشگاهی خوی فعال هستند و حدود ۵۰ جلد کتاب از اعضای هیئت‌علمی چاپ‌ شده است.

وی با توجه به طرح پایش آزاد اظهار کرد: طرح‌های تحقیقاتی این واحد دانشگاهی متناسب با نیازهای جامعه استان و شهرستان به هزار طرح تحقیقاتی می‌رسد و این دانشگاه در زمینهٔ اعزام محققان به سمپوزیوم‌های علمی فعال است به‌طوری‌که حدود ۱۰۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی این واحد دانشگاهی در گردهمایی علمی حضور فعال پیدا کرده‌اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی، استادان این واحد دانشگاهی را از نخبه‌های علمی کشور دانست و گفت: بخش قابل‌ملاحظه‌ای از استادان در دانشگاه‌های معتبر ایران تحصیل‌کرده و فارغ‌التحصیل شده‌ و برخی دارای رتبه‌های برتر علمی بوده‌اند.

مهدویان افزود: در حال طراحی طرح پایش متناسب با نیازهای شهرستان و استان هستیم و بنیان آن را بر اساس کشاورزی قرار داده‌ایم و چون گردشگری در این شهرستان در حال شکل‌گیری است و با توجه به‌ قرارگیری آرامگاه شمس تبریزی در این شهر، فعالیت‌های گردشگری بسیار عالی در خوی در حال شکل‌گیری است و دانشگاه آزاد اسلامی خوی نیز به این تحولات بی‌تفاوت نبوده و یک طرح گردشگری آماده کرده‌ایم که در سازمان مرکزی دانشگاه در حال بررسی است.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیتی که دریاچه ارومیه برای استان و کشور دارد، این دریاچه یکی از اولویت‌های واحد دانشگاهی خوی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی که داریم و با کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان همسایه هستیم، مجموعه طرح‌هایی متناسب با این هم‌جواری تعریف کرده‌ و در حال برنامه‌ریزی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی اظهار کرد: یک‌نهاد آموزشی زمانی می‌تواند روی پای خود بایستد که در کیفیت آموزشی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد و در این زمینه به‌صورت جدی پیگیر هستیم و از استادان حق‌التدریس و استادان استخدامی خواسته‌ایم که در زمینه کیفیت تدریس به دانشجویان اهتمام داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: در حوزه خارج از دانشگاه برای اینکه این واحد دانشگاهی حرفی برای گفتن داشته باشد برنامه‌ریزی‌شده که به‌صورت جدی و علمی وارد جامعه شویم و برای نیل به این هدف با مسئولان مختلف برای شناسایی مشکلات جلسه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم.

مهدویان افزود: با توجه به کارگاه‌های مجهزی که داریم حضور در صنعت از دیگر برنامه‌های ما بوده و برای نیل به این هدف با کارخانه‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز مذاکرات جدی داشته‌ایم تا بتوانیم با رویکرد نزدیکی دانشگاه به صنعت موقعیت‌های جدیدی در این دو بخش مهم که همانا دانشگاه و صنعت است، خلق کنیم تا این واحد دانشگاهی در زمینه قطعه‌سازی فعالیت خود را آغاز کند.

وی گفت: شاید بتوان گفت حضور در حوزه کشاورزی از پرسودترین فعالیت‌ها برای رسیدن به درآمدهای غیرشهریه‌ای است. دانشگاه آزاد اسلامی خوی حدود پنج هکتار زمین کشاورزی دارد که باغ بزرگ گل محمدی در آن ایجاد شده و به دنبال توسعه آن هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی اظهار کرد: برگزاری دوره‌های تخصصی از دیگر منابع مهم دیگر این واحد دانشگاهی بوده و به‌عنوان‌مثال دوره‌های تخصصی نظام‌مهندسی شمال استان آذربایجان غربی در این واحد دانشگاهی برگزار می‌شود که منبع درآمد خوبی است.

مهدویان خاطرنشان کرد: این واحد دانشگاهی ساختمانی به مساحت ۷ هزار مترمربع دارد که استعداد خوبی برای مرکز درمانی و بیمارستان دارد به این منظور با سرمایه‌گذاران شهرستان خوی رایزنی شده تا این ساختمان به بیمارستان تبدیل شود و صحبت‌های اولیه انجام‌شده است.

وی توسعه مدارس سما را برای دانشگاه آزاد اسلامی خوی مهم ارزیابی کرد و افزود: توسعه مدارس از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است و یکی از منابع درآمدی برای این واحد دانشگاهی است. در این راستا دوره متوسطه اول و دوم را به‌صورت گسترده راه‌اندازی کردیم و استقبال خوبی از آن شده و به دنبال توسعه آن هستم. با همه اقدامات انجام شده از ظرفیت خیران شهرستان نیز غفلت نورزیده و برای حضور آنها در توسعه دانشگاه آزاد اسلامی خوی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.