- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

وضعیت آب شرب خوی با شرایط موجود دچار چالش و کمبود می‌شود

مدیرعامل آب و فاضلاب خوی گفت: وضعیت آب‌های زیرزمینی این شهرستان شرایط نامطلوبی دارد و کمبود آب شرب به وضعیتی رسیده که در صورت تدوام وضع موجود مصرف، با چالش جدی روبرو خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1] ، یدالله سلطانی افزود: آب شرب در شهرستان خوی با سختی‌های زیاد تهیه و توزیع می‌شود که باید در مصرف آن صرفه‌جویی مورد توجه جدی مشترکین قرار داشته باشد.

وی اضافه کرد: در کنار صرفه جویی و مدیربت بهینه مصرف، حل مشکلات آبرسانی یکی از اولویت‌های آب و فاضلاب خوی است و باید به این امر توجه ویژه از جمله در حوزه اعتباری صورت گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوی اظهار کرد: مدیریت مصرف آب و آگاهی‌بخشی به مردم و مصرف‌کنندگان نقش بسزایی در کنترل و کاهش تنش و بحران آب دارد که رسانه ها در این خصوص می توانند اقدامات قابل توجهی انجام دهند.

 

توسعه و اصلاح نزدیک به  ۲۲ کیلومتر از شبکه آب و فاضلاب در شهرستان خوی

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوی از اجرا و اصلاح  نزدیک به ۲۲ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در طول سال ۱۴۰۰ خبرز داد .

یداله سلطانی گفت : در سال گذشته ۵ هزار و ۵۵۰ فقره  انشعاب آب و فاضلاب واگذار شده که از این تعداد ۳ هزار و ۵۲۴ فقره انشعاب آب و ۲ هزار و ۲۶ فقره نیز انشعاب فاضلاب را شامل می شود.

سلطانی تصریح کرد کرد : به منظور استانداردسازی انشعابات مشترکین ، طبق بررسی کارشناسان یک هزار و ۲۴۶ دستگاه کنتور خراب با هدف دستیابی به میزان واقعی هدررفت و خدمات رسانی مطلوب به مشترکین و شهروندان در سال ۱۴۰۰ تعویض شد.

وی خاطر نشان کرد: تعویض کنتور، کاری مستمر و دائمی است. زیرا عواملی مانند: قدمت، نوع و جنس کنتور، سختی و سبکی آب عبوری از کنتورها و.. تاثیر مستقیم بر عمر مفید کنتورها دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در ادامه با اشاره به تولید بیش از ۳۴ میلیون متر مکعب در سال گذشته عنوان کرد : این میزان آب برای ۱۲۴ هزار و۶۳۳ مشترک توزیع شده است .

سلطانی افزود : در این مدت تعداد ۱۰۱ حلقه چاه و ۵۵ دهنه چشمه منابع تامین کننده آب شهرها وروستاها بوده اند که از مقدار آب تولید شده ۲۵ میلیون و ۱۴۴ هزار متر مکعب در سطح شهر ها تامین و ۹ میلیون و۴۵۰ هزار و ۷۷۶ متر مکعب در سطح  روستاهای شهرستان تامین شده است .

وی از تصفیه ۱۰ میلیون و ۲۵۱ هزار متر مکعب فاضلاب خام ورودی به تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی در سال گذشته خبرداد و افزود : امروزه ایجاد شبکه فاضلاب یکی از ضروری‌ترین تاسیسات مورد نیاز جوامع بشری برای رعایت بهداشت عمومی محسوب می‌شود؛ بر این اساس شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی با نگاهی کلان و با صرف هزینه‌های سنگین و تحمل مشکلات اجرایی پروژه، اقدام به احداث شبکه و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مبتنی بر استانداردهای زیست‌محیطی جهان کرده و با تلاش مستمر در ارتقای سطح بهداشت عمومی گامی‌های بلندی برداشته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی گفت : نزدیک به ۲۲ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه‌ آب و فاضلاب شهری و روستایی در این شهرستان از ابتدای سال جاری تا پایان سال گذشته انجام شده است و به منظور خدمات‌رسانی مستمر و بدون وقفه به شهروندان و ارتقاء سطح خدمات این شرکت با برنامه‌ریزی مناسب فعالیت‌های خود را به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهد.

 

تولید و توزیع بیش از ۳۴ میلیون متر مکعب آب شرب در شهرستان خوی

 

مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی گفت: در سال گذشته بیش از ۳۴ میلیون متر مکعب آب شرب در شهرها و روستاهای شهرستان خوی تولید و بین مشترکان توزیع شده است.

سلطانی اظهار کرد : این میزان آب در بین ۱۲۴هزار و ۶۳۳ مشترک شهری و روستایی توزیع شده است .

وی افزود: در این مدت تعداد ۱۰۱ حلقه چاه و ۵۵ دهنه چشمه منابع تامین کننده آب شهرها وروستاها بوده اند که از مقدار آب تولید شده ۲۵ میلیون و ۱۴۴ هزار متر مکعب در سطح شهر ها تامین و ۹ میلیون و۴۵۰ هزار و ۷۷۶ متر مکعب در سطح روستاهای شهرستان تامین شده است.

سلطانی تامین آب سالم و بهداشتی و رعایت استاندارد را از مهم‌ترین وظیفه شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی خواند و افزود: آب تولیدی پس از استحصال ، گند زدایی ، کلر زنی در بین مشترکان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص های رشد بهداشت در هر جامعه ای، برخورداری از آب سالم و بهداشتی است، گفت: در همین راستا ارگان هایی همانند دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آب و فاضلاب خوی بر صحت و سلامت آب شرب شهروندان نظارت دقیق و کامل دارند و برای گندزدایی آب در ابن مدت بیش از ۲۸ تن مواد گندزدا مصرف و بیش از ۱۱۰ هزار مورد کلر سنجی آب در شهرستان خوی انجام شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر بررسی های آزمایشگاهی و انجام نمونه برداری و آزمون های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی، فعالیت های دیگری نظیر شست وشو و گندزدایی مخازن، خطوط انتقال و شبکه توزیع آب به منظور جلوگیری از رشد باکتری های بیماری زا به طور مستمر انجام می شود.

 

تانک دوم مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی بعد از انجام تعمیرات وارد مدار بهره برداری شد

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی از انجام تعمیرات تجهیزات تانک دوم مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی بدست متخصصان کشورمان خبر داد .

یداله سلطانی گفت : سال گذشته گزارشی مبنی بر قطع شفت استنلس استیل متصل به الکتروموتور هایپرکلاسیک واقع در مدول دوم از تانک SBR2 تصفیه خانه فاضلاب خوی و سقوط مورد فوق الذکر به داخل لاگون واصل گردید.

وی افزود : بعد از وقوع این حادثه شروع به انجام عملیات لایروبی و شستشو داخل تانک SBR2 و نیز تعمیر و راه اندازی تاسیسات آسیب دیده نمودند.

سلطانی تصریح کرد : ابتدا عملیات تخلیه ماسه و لجن ته نشین شده به میزان ۲۵۰ متر مکعب انجام و سپس تجهیزات معیوب برای تعمیر ارسال شد.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خوی با بیان اینکه شفت و بوشهای ارسالی به تعمیر از نوع زیمنس آلمان بودند که در بازگشت از تعمیر در آزمایشات اولیه نتایج بسیار بهتری نسبت به زمان اولیه کارکردشان داشتند که این مهم تخصص متخصصان کشورمان را نشان میدهد.

وی تصریح کرد : بعد از نصب و آزمایشات مربوطه فاضلاب گیری تانک دوم مدول دوم انجام شد.

سلطانی در پایان از مساعدتهای معاون بهره برداری فاضلاب استان و همچنین تلاش ها و زحمات معاون بهره برداری فاضلاب شرکت و کارکنان تصفیه خانه تقدیر و تشکر نمود.