- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

هفتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا

همزمان با روزهای بزرگداشت شمس تبریزی و مولانا، هفتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، هفتمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا هم چون سالیان گذشته مقارن با هفتم و هشتم مهرماه سال روز بزرگداشت شمس و مولانا، با همکاری موسسه تولیت شمس تبریزی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و دانشگاه علامه طباطبایی به صورت مجازی در دارالقرار شمس واقع در شهر خوی آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

در این همایش ۱۲ نفر از اساتید و پژوهشگران کشورمان و نیز ۱۱ تن از محققان خارجی از کشورهای فرانسه، ترکیه، امریکا، لبنان، اسپانیا و بنگلادش سخنرانی خواهند کرد.

«رویکرد تاریخی: “بررسی تطبیقی اوضاع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران و آناتولی در قرن هفتم هجری با تاکید بر ریشه­ های شکل گیری اندیشه­ های عرفانی”، “بررسی تاریخی زندگی نامه و آرامگاه شمس تبریزی”، “بررسی­ های تاریخی متمرکز بر حیات و آرامگاه شمس تبریزی”، “تازه هایی از زندگی شمس و مولانا و منتسبین به آنها” و “تأثیر و تاثر شمس و مولانا بر / از/ اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی، اخلاقی و …روزگار سلاجقه”»، «ادبیات و عرفان اسلامی: “نسخه پژوهی مقالات شمس”، “رویکردهای اندیشگانی به آثار شمس و مولانا” و “کارنامه شمس پژوهی در ایران و جهان”»، «بین رشته ای: “شمس تبریزی و دیدگاه­ های اصلاح­ گرایانه”، “ظرفیت مکتب شمس تبریزی و مولانا در گرایش فرهنگ صلح، تعامل و مدارا”، “خوانش آثار شمس و مولانا از منظر دانش ­رشته ­های مختلف” و “ظرفیت تعالیم شمس و مولانا در مواجهه انسان معاصر با مصائب”» از جمله محورهای هفتمین همایش بین المللی شمس و مولانا محسوب می شوند.

این همایش روزهای ۱۰، ۱۱ و ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷:۳۰ لغایت ۲۱:۳۰ برگزار می شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت حضور مجازی در این همایش و بهره‌مندی از برنامه‌های علمی و فرهنگی آن از طریق پیوند: https://meeting.atu.ac.ir/ch/shams اقدام نمایند.

همچنین قرار است برنامه حضوری بزرگداشت عارف بزرگ قرن هفتم هجری شمس ‏تبریزی نیز هفتم مهرماه، با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و با حضور حداقلی علاقمندان و جمعی از مسولان ‏کشوری و منطقه‌ای در مجتمع فرهنگی و هنری خوی برگزار خواهد شد‎. ‎

 

رونمایی از کتاب مجموعه مقالات ششمین همایش بین المللی شمس و مولانا و رونمایی از پروژه موزه شمس تبریزی ‏به صورت مجازی و حقیقی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی و موسسه ایکوم از ‏دیگر برنامه‌های این روز اعلام شده است که به دلیل شرایط کرونایی شهرستان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور حداقلی ‏دوستداران شمس و مولانا خواهد بود‎. ‎