- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

بیانیه هیات داوران اولین جشنواره ملی داستان نویسی سماع قلم

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛ هیات داوران نخستین جشنواره ملی داستان نویسی سماع قلم در پایان این جشنواره بیانیه ای صادر کرد.در این بیانیه می خوانیم:

هیئت داوران اولین جشنواره ملی داستان‌نویسی سماع قلم ضمن قدردانی از تلاش تک تک نویسندگانی که آثارشان را ارسال کرده بودند، لازم می‌داند قبل از اعلام برندگان این دوره به چند نکته اشاره داشته باشد:

ا- در بخش تر‌کی داستان‌های ارسالی خیلی کم؛ اما از درخشش و خیال‌پردازی والایی برخوردار بودند. نگاه حرفه‌ای به قصه‌نویسی در این آثار آشکارا ملموس بود.

۲- در بخش آزاد فارسی آثار متنوع و برجسته‌ای از اقصی نقاط سرزمین عزیزمان ایران حضور داشتند و پاره‌ای از آنها، ضمن دارا بودن عناصر و ویژگی‌های یک داستان خوب، با موضوعات متنوع اجتماعی و فرهنگی، تصویری از جامعه‌ی معاصر ایرانی داشتند و کیفیت کارها عموما ارزشمند بودند.

۳- در بخش آب، قصه‌نویس‌های ارزشمندی حضور داشتند و از زوایای گوناگون به مسئله آب و اهمیت آن در قالب داستان‌های کوتاه پرداخته بودند.

۴- نکته مهم دیگر این است که بعضی داستان‌ها بیش از آنکه استخوان‌بندی یک داستان کوتاه را داشته باشند خاطره، یا طرحی از یک قصه بودند که با فنون قصه‌نویسی ساخته و پرداخته نشده بودند و لذا به قصه‌نویسان جوان توصیه می‌شود که مبانی داستان‌نویسی را به صورت یک علم جدی بگیرند و استعدادهای درخشان خود را در گامی صحیح، ماهرانه بکار بگیرند.

۵- استقبال وسیعی که با بازتاب ملی‌اش از این جشنواره صورت گرفته نشانگر جای خالی چنین بزرگداشت‌هایی است و مسئولیتی خطیر بر گردن متولیان امور هنری که در زمینه داستان‌نویسی؛ تلاش‌های خود را ارتقا دهند.

امید است این جشنواره که به همت انجمن گسترش فرهنگ کتابخوانی، اداره کتابخانه‌های عمومی، شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی و ماهنامه ندای قلم به صورت سراسری و ملی در سال ۱۳۹۹ هـ.ش برگزار شد همچنان بپاید و شاهد شکفتن استعدادهای نهفته هنرمندان از تمام سنین باشیم.

هیئت داوران

علیرضا ذیحق                                    وحید طلعت                                 صدیقه علیپور اصل