- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

بزرگداشت روز جهانی فلسفه در خوی

به مناسبت روز جهانی فلسفه به همت ماهنامه سراسری ندای قلم و انجمن نویسنگان خوی نشستی با موضوع “نقش فلسفه در زندگی امروز” برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، روز جهانی فلسفه از سوی سازمان یونسکو، سومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر هر سال دانسته شده است. یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) هدف از این اقدام را توجه به نقش مهم فلسفه برای ایجاد رفاه انسانی، پیشبرد و ترویج صلح در جامعه عنوان کرد. همچنین تأکید بر اهمیت جهانی شدن آموزش فلسفه برای نسل های آینده، تحقیق و مطالعه در مورد مسایل مهم معاصر برای پاسخگویی به چالش های روز، بالا بردن سطح آگاهی عمومی از جایگاه فلسفه و استفاده منتقدانه از فلسفه در تحلیل مشکلات ناشی از تاثیر جهانی شدن یا ورود به مدرنیته از دیگر اهداف این نامگذاری بود.

اولین مراسم بزرگداشت روز جهانی فلسفه در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ برگزار شده است. روز جهانی فلسفه، سومین پنجشنبه ماه نوامبر در اکثر سالها با آخرین پنجشنبه آبانماه در تقویم ایرانی برابر است.

روز جهانی فلسفه فرصتی است تا همگان به اندیشیدن مستقل، بدون تعصب، تعامل و صلح‌ فراخوانده شوند. ایجاد شرایط مساعد فکری برای تغییر، توسعه و صلح پایدار همواره دغدغه فکری تمام اندیشمندان و مصلحان بوده و ایران نیز به عنوان یکی از مهدهای حکمت و تفکر جهان و با دارا بودن فلاسفه و اندیشمندانی بزرگ از ظرفیت مناسبی برای توسعه و گسترش این مهم برخوردار است.

نشست “نقش فلسفه در زندگی امروز” ساعت ۱۰:۳۰ پنجشنبه ۲۹ آبانماه با سخنرانی علی رضاپور مقدم استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در محل انجمن نویسندگان خوی برگزار خواهد شد.