- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

برگزاری هجدهمین دوره انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات، از سرگیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ۲۰ آبان ماه تا ساعت ۱۸ و معرفی فیلم «خورشید» به آکادمی اسکار را می‌توان از مهمترین رویدادهای عرصه فرهنگ و هنر در هفته گذشته برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛ هجدهمین دوره انتخابات تعیین نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات [2] به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرای نامزدها، به مرحله دوم رفت. پدرام پاک‌آئین با ۱۰۳۰ رای، مهدی رحمانیان با ۳۰۸ رای و بیژن مقدم با ۲۲۵، پیشتاز این انتخابات بودند که هیچ‌کدام به اکثریت دست نیافتند.

هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار، در پی چند جلسه مستمر، فیلم «خورشید [3]» به کارگردانی مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب کردند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رفع محدودیت‌ فعالیت‌های فرهنگی و هنری [4] و بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر خبر داد و گفت: این فعالیت‌ها از ۲۰ آبان ماه جاری تا ساعت ۱۸ هرروز مجاز خواهند بود.

در پی مصوبه شنبه (۱۷ آبان‌ماه) ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ممنوعیت فعالیت مشاغل ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ هر روز تا صبح روز بعد از ۲۰ آبان، همایون امیرزاده گفت: جزئیات ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های اعلام شده به این معناست که فعالیت‌های فرهنگی و هنری که در زمره مشاغل گروه‌های سه و چهار قرار می‌گرفتند از این پس با مصوبه جدید امکان فعالیت دارند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، هوشنگ مرادی کرمانی [5] را برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (Alma) سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.

افتخارات ایران در جهان

فیلم کوتاه «گاو آمریکایی [6]» به کارگردانی آسمان طوسی برنده جایزه بهترین فیلم در بخش کوتاه جشنواره بین‌المللی آرلینگتون آمریکا شد.

همزمان با راه‌یابی فیلم سینمایی «نجیبه [7]» به بخش چشم‌انداز آسیای جشنواره بین‌المللی Jogja-NETPAC اندونزی، تیزر این فیلم رونمایی شد.

فیلم کوتاه «سِتین [8]» به کارگردانی اصغر عباسی در بخش بهترین فیلم جشنواره کانادا نامزد دریافت جایزه شده است.

فیلم کوتاه «بی گاه [9]» به کارگردانی پویا اشتهاردی در جشنواره آرپا آمریکا نمایش داده می شود.

فیلم کوتاه رخنه [10] نخستین تجربه کارگردانی سیما بنیادی به بخش مسابقه جشنواره دوسلدورف آلمان راه پیدا کرد.

فیلم کوتاه کیفر سازی [11] به نویسندگی و کارگردانی مهرتاش محیط و تهیه کنندگی آرش سجادی حسینی موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه خارجی زبان از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه نیویورک شد.

فیلم سینمایی چهل و هفت  [12]به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطا الله تبریزی و تهیه کنندگی ناهید دل آگاه به بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم صوفیا منار بلغارستان راه یافت.

پویانمایی گرگم و گله میبرم [13] ساخته امیرهوشنگ معین جایزه بهترین فیلم انیمیشن بخش مسابقه بین‌المللی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه کورتی پونته (Corti a Ponte) کشور ایتالیا را از آن خود کرد.

سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی میلان [14] از ۱۷ آبان‌ماه ۹۹ در کشور ایتالیا آغار به‌کار کرده است و تا ۲۱ آبان نیز ادامه دارد.

در این دوره‌ جشنواره، فیلم‌های مستند جایی برای فرشته‌ها نیست ساخته سام کلانتری و ملوانان تنها به دریا نمی‌روند به کارگردانی الله‌کرم رضایی‌زاده که در این مرکز تهیه شده‌اند، همراه با مستند شهسوار ساخته علی شاه‌محمدی به نمایندگی از سینمای مستند ایران حضور دارند.

فیلم سینمایی گورکن [15] در بخش مسابقه پانزدهمین جشنواره فیلم «همیلتون» کانادا به نمایش در می‌آید.

برنامه ترویجی کتابخوانی با من بخوان [16] برای پنجمین سال پیاپی، نامزد جایزه جهانی آسترید لیندگرن شد.

انیمیشن خرچنگ [17] به کارگردانی شیوا صادق‌اسدی به بخش مسابقه فیلم کوتاه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ انیمست رومانی راه یافت.

فیلم سینمایی قطارآن شب [18] به کارگردانی حمیدرضا قطبی و تهیه کنندگی بهروز رشاد در بخش رقابتی جشنواره کودکان گوانگجوی چین به نمایش درمی‌آید.

جنایت بی‌دقت [19] به کارگردانی شهرام مکری در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شارجه به نمایش گذاشته می‌شود.

آنسوی مرزها

با شیوع کرونا بین تیم نوازندگان و بازیگران اپرا لا اسکالای [20] (La Scala) میلان، نمایش شب اول این فصل از اجراها که قرار بود هفتم دسامبر (۱۷ آذر ۹۹) روی صحنه برود، لغو شد. اولین شب از اجراهای اپرای لا اسکالا در میلان تعطیل رسمی است و بسیاری از سیاستمداران، تجار و دیگر اشخاص و چهره‌های مهم در آن شرکت می‌کنند.

نسخه‌ای از اولین حضور کاراکتر بتمن [21] در دنیای کتابهای مصور در یکی از حراجی‌های هریتج، به قیمت استثنایی ۸۵۰ هزار دلار چکش خورد و به یکی از گرانترین حراج‌های تاریخ این مجموعه کمیک تبدیل شد.

محققان در یک مطالعه جدید به این سوال که چرا «ونسان ون‌گوگ [22]» نقاش معروف هلندی گوش خود را برید، پاسخ قطعی دادند.

آدری آزولای دبیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به توصیه کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب، گودالاخارای مکزیک را به عنوان پایتخت کتاب جهان  [23]در سال ۲۰۲۲ معرفی کرد.

نامه‌ای که ۱۰۰ سال پیش به دست یکی از سربازان جنگ جهانی اول [24] با کبوتر نامه‌رسان ارسال شده بود، در شرق فرانسه کشف شد.

تابلویی معروف از «وینستون چرچیل [25]» نخست وزیر فقید انگلیس، در یک حراجی برخط به فروش گذاشته می‌شود.

یک نویسنده تایلندی تبار به عنوان برنده بیست‌وهفتمین دوره جایزه ادبی گیلر [26] معرفی شد.

مجموعه کتاب‌های نایاب  [27]به ارزش سه میلیون و ۳۱۰ هزار دلار که از انگلیس به سرقت رفته بودند، به صاحبانشان بازگردانده شدند. ماموران پلیس طی یک عملیات بین‌المللی مجموعه کتاب‌های نایابی را که حدود سه سال و نیم پیش در لندن به سرقت رفته بود، در رومانی کشف کردند.