- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

برداشت تخم آفتابگردان و تخم کدوی آجیلی در شهرستان خوی آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی گفت: برداشت تخم آفتابگردان و تخم کدوی آجیلی از قطب تولید این محصول در کشور آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛ علی زینال زاده روز سه شنبه در مراسم آغاز برداشت تخم دانه های آفتابگردان و کدوی آجیلی در روستای گوهران شهرستان خوی با بیان اینکه برداشت محصول آفتابگردان و تخم آجیلی کدو از بیش از ۳۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شده است ، اظهار کرد: امسال ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خوی زیر کشت آفتابگردان و ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز زیر کشت کدوی آجیلی رفته است.
وی افزود: پیش بینی می شود امسال افزون بر ۴۳ هزار تن محصول دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو استحصال و به بازار عرصه شود.
تخم آفتابگردان و کدوی آجیلی از جمله محصولات عمده شهرستان خوی به عنوان قطب اول تولید این دو محصول در کشورمان بوده و بیش از ۲۰ هزار خانوار شهرستان خوی در تولید این محصول فعال هستند.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از اراضی آبی خوی به کشت این دو محصول اختصاص یافته است ، گفت: ارزش تولیدات این دو محصول در شهرستان خوی بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.
مدیر جهاد کشاورزی خوی از کشت ارقام اصلاح شده این دو محصول در خوی هم خبر داد و گفت: شمشیری ، دور سفید و پسته ای از جمله ارقام کشت شده این محصولات در شهرستان خوی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی با اشاره به رونق گرفتن فعالیت بزرگ ترین بازار دانه آجیلی آفتابگردان و کدوی کشور در خوی بیان کرد: در این بازار بیش از ۳۰۰ واحد صنفی با بیش از سه هزار نفر فعالیت می کنند و ارزش معاملات این دو محصول در این بازار سالانه به بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می رسد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی بزرگترین خطر در مسیر تولید این دو محصول در خوی را ورود تخمه های چینی با کیفیت پایین و قیمت ارزان عنوان کرد و خواستار جلوگیری از ورود این محصولات از مبادی رسمی کشور شد.
بیش از ۵۰ سال است که زراعت تجاری آفتابگردان در کشور ایران اسلامی و برای نخستین با در آذربایجان غربی آغاز شده است.
شهرستان ۳۵۴ هزار نفری خوی در شمال آذربایجان غربی و در ۱۳۴ کیلومتری ارومیه مرکز استان قرار دارد.