- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

واحد فرآوری طلا با سرمایه خارجی در خوی کلنگ زنی می شود

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: در سفر قریب الوقوع رییس جمهوری به این استان، یک واحد فرآوری طلا با سرمایه گذاری خارجی در «ایواوغلی» شهرستان خوی کلنگ زنی می شود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛ جعفر صادق اسکندری در گفت و گو با ایرنا افزود: حجم سرمایه گذاری این طرح ۱٫۴ میلیون یورو و ۳۵ میلیارد ریال برآورده شده و با اجرای آن برای ۸۱ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می شود.
وی بیان کرد: با اجرای این طرح که ارزش افزوده قابل توجهی هم خواهد داشت، از خام فروشی طلا در شمال استان جلوگیری می شود و صنایع پایین دستی طلا و زیورآلات در این منطقه گسترش می یابد.
وی همچنین گفت: ۱۷ واحد صنعتی با ۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان در حال بهره برداری و چهار طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش تقریبی ۱۲۷ میلیون دلار هم با سرمایه گذاری کشورهای آلمان، کانادا، عراق و ترکیه در حال اجراست.
وی اضافه کرد: عمده سرمایه گذاران خارجی در واحدهای تولیدی این استان از اتباع کشورهای چین، ترکیه، هند، عراق و جمهوری آذربایجان هستند و بیشتر تولیدات این واحدها هم مربوط به لوازم خانگی، انواع درب ها، مبلمان خانگی و اداری، لوازم و قطعات خودرویی، صنایع معدنی و پانل های PVC است.
در حال حاضر ۲ هزار و ۲۸۸ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۵۳ هزار و ۳۶۲ میلیارد ریال و با اشتغالزایی برای ۵۸ هزار و ۷۲۱ نفر در این استان وجود دارد؛ فعالیت واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس در استان همچون پتروشیمی، سیمان، تراکتورسازی، ماشین سازی، تولید انواع تریلرها و کانتینرها و تولید کالاهای پزشکی موجب رونق اقتصادی استان شده است.
به گفته کارشناسان زمینه های تکنولوژیکی جهت ایجاد سرمایه پیشرفته و دانش بنیان در حوزه های صنایع نانو، میکروالکترونیک، میکروماشین، روباتیک، هوا و فضا و بیوتکنولوژی در آذربایجان غربی وجود دارد.