- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

روسیه و غرب، مواضع خود در قبال اوضاع بلاروس را مشخص می‌کنند

در حالی‌که اعتراضات در بلاروس همچنان ادامه دارد، رئیس جمهوری روسیه انتخابات در بلاروس و پیروزی “لوکاشنکو” در آن را به رسمیت شناخت و گفت: مسئله تردید برانگیز، موضع گیری از قبل آماده شده غربی‌ها نسبت به این روند است.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1] به نقل از از خبرگزاری «تاس»، “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه روز شنبه در مصاحبه با یک برنامه سیاسی از شبکه اول تلویزیون این کشور اعلام کرد که روسیه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در بلاروس و “الکساندر لوکاشنکو” به عنوان برنده آن را مشروع و رسمیت می‌شناسد.

پوتین گفت: «ما معتقدیم که این انتخابات قانونی و مطابق با ضوابط برگزار شده است. ما بلافاصله این کار را کرده و مشروعیت آن را به رسمیت شناختیم و همانطور که می‌دانید، من شخصاً پیروزی الکساندر لوکاشنکو در این انتخابات را تبریک گفتم.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین بر این باور است که عدم حضور نمایندگان دفتر موسسات دموکراتیک و حقوق بشر سازمان امنیت و همکاری اروپا در انتخابات اخیر در بلاروس باعث می شود این تصور بوجود آید که موضع گیری غرب نسبت به این مسئله از قبل آماده شده بود.

پوتین یادآور شد که مقامات بلاروس از ارگان‌های ذی‌ الصلاح اروپایی دعوت کرده بودند تا برای نظارت بر روند انتخابات به این کشور بیایند. “چرا آنها نیامدند؟!”

وی ادامه داد: «ممکن است کسی در نتایج انتخابات بلاروس تردید داشته باشد، ولی هیچ چیز در جهان ایده آل نیست، نه در سیاست، نه در اقتصاد و نه در حوزه اجتماعی. حتی در طبیعت، همه چیز عالی نیست. اگرچه این کامل‌ترین حوزه آن چیزی است که توسط خداوند خلق شده است.»

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: «من تردید کاملاً با دلیل و اساسی دارم که کسانی که انتخابات در بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسند، کاملاً صادق باشند.»

 

دیدار وزیر خارجه فنلاند با رهبر مخالفان بلاروس در لیتوانی

 

در شرایطی که مسکو، بدین ترتیب مواضع خود در قبال بلاروس را مشخص کرده، اتحادیه اروپا که پیش از این انتخابات در بلاروس را غیرقانونی اعلام کرده بود، روز جمعه در خصوص اعمال تحریم‌هایی علیه ۲۰ مقام بلندپایه دولت بلاروس به اتهام تقلب در انتخابات و سرکوب مخالفان به توافق رسیدند.

در عین حال، وزیر امور خارجه فنلاند نیز روز شنبه در جریان سفر خود به جمهوری لیتوانی، با “سوتلانا تیخانوفسکایا”، نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس که در حال حاضر در این کشور بسر می‌برد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

مسئله درخواست‌ مخالفان بلاروسی برای برقراری مذاکرات با مقامات دولتی این کشور، موضوع این گفتگو بود.

خانم تیخانوفسکایا اوایل روز گذشته (شنبه) در مصاحبه‌ای گفت که مخالفان آمادگی دارند تا روسیه را بعنوان میانجی در مذاکرات داخلی در بلاروس برای حل و فصل بحران سیاسی در این کشور بپذیرند.

این تحولات خارجی، در حالی است که اعتراضات در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس روز شنبه نیز ادامه داشت.

 

مخالفان بلاروسی درصدد تشکیل یک جنبش سیاسی هستند

در خبر دیگری گزارش شده، “ماریا کالس‌نیکووا” یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای هماهنگی مخالفان بلاروس، از قصد آنها برای تشکیل یک جنبش سیاسی در این کشور خبر داد.

وی که در یک مصاحبه در “یوتیوپ” صحبت می‌کرد، گفت: اعضای شورای هماهنگی مخالفان، به موقع خود به این موضوع باز خواهند گشت. وی یادآور شد: «طی ۲۰ سال گذشته، حتی یک حزب جدید در بلاروس ثبت نشده و این نشان می دهد که مکانیزم ایجاد احزاب سیاسی و ثبت آن‌ها، به احتمال زیاد، مانند همه قوانین دیگر در کشور، یا اصلاً کار نکرده یا بسیار ضعیف عمل می‌کنند.»

علاوه بر این ، وی تأکید کرد که اعضای این شورا به صورت داوطلب کار می‌کنند و هیچ یک از آنها در طول این مدت پولی دریافت نکرده‌اند و این شورا هرگز از غرب تقاضای بودجه نکرده است. وی افزود: درباره ۵۳ میلیون یوروی که نمایندگان اتحادیه اروپا قبلاً اعلام کرده‌اند، آنها خود از طریق مطبوعات متوجه شدند.»

این عضو شورای هماهنگی همچنین گفت که مخالفان بلاروس خواستار آن هستند که “یوری کارایف” وزیر کشور استعفا داده یا به جنایات خود علیه مردم بلاروس اعتراف کند.

در اقدام دیگری، روز شنبه، “راهپیمایی اعتراض آمیز زنان” بلاروسی برای نشان دادن همبستگی با مخالفان، بار دیگر در مینسک برگزار شد که چندین هزار نفر از زنان در سنین مختلف در آن شرکت داشتند.