- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

تبدیل تالاب‌های فصلی به تالاب‌های دائمی در آذربایجان‌غربی

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به بارش‌های خوب در فصل پاییز، زمستان و بهار بسیاری از تالاب‌های فصلی به تالاب‌های دائمی تبدیل شدند و هم اکنون نیز در بسیاری از این تالاب‌ها تا سطحی آب وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛ حجت جباری با اشاره به حال خوب تالاب‌های استان، اظهار کرد: با توجه به بارش‌های خوب در فصل پاییز، زمستان و بهار بسیاری از تالاب‌های فصلی به تالاب‌های دائمی تبدیل شدند و هم اکنون نیز در بسیاری از این تالاب‌ها تا سطحی آب وجود دارد.

وی تصریح کرد: همزمان با شروع بحران کم آبی در دریاچه ارومیه از اوایل دهه ۹۰، علاوه بر خشک شدن پیکر دریاچه ارومیه، شرایط تالاب‌های فصلی و دائمی به وضعیت قرمز رسید به طوری که تالاب فصلی کاملا خشک و تالاب‌های دائمی همانند تالاب‌های فصلی شرایط مناسبی نداشتند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی افزود: به لطف بارش‌ها و نزولات آسمانی در چند سال اخیر و اقدامات ستاد احیا در کنار حال خوب دریاچه ارومیه شاهد نبض زندگی در تالاب های استان‌ها هم هستیم.

جباری با اشاره به حضور فلامینگو در این تالاب‌ها، گفت: در پی بارش‌های مناسب بهار شاهد بهبود زیستگاه‌های حیات وحش و تالاب‌ها هستیم و امسال هم همچون سال‌های گذشته جمعیت پرندگان در استان افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: سال گذشته بین ۵۰ تا ۶۰ هزار فلامینگو به دریاچه ارومیه مهاجرت کردند که امسال نیز پیش‌بینی می‌شود به علت بارندگی‌های مطلوب، میزان مهاجرت به همین میزان باشد.