- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

برنامه‌های اصلی بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در سال جاری

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان با اشاره به اهم فعالیت‌های انجام شده در بنیاد طی سال‌ اخیر، برنامه‌های اصلی بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛ جواد شریف‌زاده با بیان این‌که با توجه به نام بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان، عمده فعالیت‌های این مجموعه در سه حوزه فرهنگ، هنر و ادب این خطه است، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی این بنیاد مطالعه و بررسی مباحث قواعد زبان ترکی آذربایجانی است که تاکنون نیز فعالیت‌های در این زمینه بسیاری شده است.

 

تدوین جلد دوم کتاب “یکسان نویسی لغات زبان ترکی”

 

وی با بیان این‌که جلد دوم کتاب “یکسان نویسی لغات زبان ترکی” در حال تدوین است، افزود: اولین جلد این کتاب سال گذشته منتشر شده و در اختیار مراکز علمی، تحقیقی و مردم در جهت یکسان نویسی واژه‌ها قرار گرفت.

وی در خصوص اهمیت یکسان نویسی لغات تاکید کرد: کتاب‌های بسیاری با عناوین مختلف به صورت ترکی منتشر شده و ما تلاش می‌کنیم تا به رسم الخط مشترکی در تدوین این کتاب‌ها، مقالات و نوشته‌ها برسیم، چراکه گاه کلماتی مثل “آذربایجان” با نوشتارهای مختلفی نوشته شده و این کتاب‌های یکسان نویسی لغات، در این رابطه کاربرد بسیاری دارد.

شریف‌زاده با بیان این‌که در جلد اول این کتاب به بیش از ۱۸ لغت پرداخت شده است، افزود: جلد اول کتاب در تیراژ ۵۰۰۰ چاپ و منتشر شده بود که تمامی آن‌ها فروخته شد و احتمالا تجدید چاپ شده و یک سری اصلاحات مورد نیاز هم لحاظ شود، چراکه هدف ما پرداخت صحیح و دقیق به لغات است.

وی با بیان این‌که جلد دوم کتاب یکسان نویسی واژه‌های ترکی نیز بیش از شش ماه است که در حال تدوین است و این مسیر را ادامه خواهیم داد تا به تمامی این لغات پرداخت کنیم.

وی افزود: بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان از سال ۹۵ که به طور رسمی فعالیت‌های خود را شروع کرد، روی مباحث زبان فعالیت کرد و طی دو سال نیز با تمرکز بر یکسان نویسی لغات زبان ترکی توسط اعضای هیئت علمی بنیاد که از اساتید به نام شهر هستند، جلد اول کتاب یکسان نویسی لغات ترکی را تدوین کرد.

 

تدوین فرهنگ لغت ترکی آذربایجانی

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در ادامه از تدوین فرهنگ لغت ترکی آذربایجانی خبر داد و گفت: نزدیک هشت ماه است که فرهنگ لغت ترکی آذربایجانی به صورت ترکی به فارسی و با حضور بیش از ۹ نفر از اساتید به نام استان در حال تدوین است؛ تلاش می‌کنیم تا پایان سال‌جاری این فرهنگ لغت را منتشر کنیم.

وی در مورد ویژگی‌های این فرهنگ لغت افزود: در این کتاب تلاش کرده‌ایم تا از کتاب‌های بزرگان و ادیبان منطقه اعم از استاد شهریار، ملا محمد فضولی و… شاهد مثال آوریم؛ در این فرهنگ لغت “شاهد مثال” در سطح بالایی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

تدوین دانشنامه آذربایجان

 

وی با بیان این‌که پروژه دیگر بنیاد، تدوین دانشنامه آذربایجان است، افزود: سال گذشته مقدمات این کار انجام شد و بنده نیز از زمان قبول مسئولیت بر این موضوع تمرکز کردم چراکه جایگاه ویژه‌ای دارد.

شریف‌زاده ادامه داد: دانشنامه یک کتاب مرجع بوده و در قالب آن می‌خواهیم مناطقی از خطه آذربایجان که ریشه‌های فرهنگی و مباحث از این دست دارد را در قالب دانشنامه‌ای جامع و دقیق، تدوین کنیم که مقدمات این کار شروع شده و چهارچوب کلی آن نیز معین شده است.

وی با بیان این‌که تدوین چنین دانشنامه‌ای کار بسیار سنگینی است، گفت: این اقدام را با مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌های مراکز استان شروع کرده‌ایم و در سال ۹۹، تدوین این کتاب به طور قطعی شروع می‌شود.

وی افزود: با توجه به غنای مطالب، این دانشنامه حدود ۱۰ تا ۱۱ جلد مطلب خواهد داشت و یک گروه نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ نفری در این رابطه فعالیت خواهند کرد. تلاش می‌کنیم این دانشنامه طی سه تا پنج سال به طور کامل تدوین شده و اولین دانشنامه آذربایجان به عنوان یک مجموعه ارزشمند تدوین شود.

 

کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ تمدن آذربایجان

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان تدوین “کتاب مقدمه‌ای بر تاریخ تمدن آذربایجان” را از دیگر برنامه‌های بنیاد برشمرد و گفت: هرچند به اندازه کافی مطالعه تاریخی در مورد منطقه آذربایجان انجام شده و دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این رابطه تحقیقات کافی دارند، اما با تحقیقات و بازنگری مطالب، کتابی تحت عنوان “مقدمه‌ای بر تاریخ تمدن آذربایجان” را تدوین می‌کنیم.

وی با بیان این‌که مباحث کتاب استخراج شده و نزدیک ۱۴۰ مبحث علمی نیز در حال کار است، افزود: این کتاب نیز در سال جاری تمام شده و در قالب کتاب به جامعه علمی و اجتماعی کشور عرضه می‌شود؛ اکنون تدوین این کتاب با پیشرفت بیش از ۴۰ درصدی همراه است.

 

کتاب‌شناسی تک‌نگاری‌های منطقه آذربایجان

 

وی در ادامه از تدوین کتاب‌شناسی تک‌نگاری‌های منطقه آذربایجان خبر داد و گفت: منطقه آذربایجان (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان) به دلیل وسعت و تاثیرگذاری خود در طول تاریخ، مطالب بسیاری در مورد شهرهایی چون مرند و روستاهایش، ارومیه و… دارد؛ برای معرفی این مناطق باید تحقیق و استخراج کنیم و تمامی این مطالب و عناوین را در یک قالب جمع کرده و در اختیار محققان و علاقه‌مندان قرار دهیم.

شریف‌زاده بیان کرد: قرارداد عناوین کلیه مباحث در قالب کتاب شناسی با اساتید بنام استان منعقد شده و این کتاب نیز در سال جاری تمام شده و تحت عنوان “کتاب‌شناسی تک‌نگاری‌های منطقه آذربایجان” تقدیم محققان و علاقه‌مندان می‌شود.

 

تهیه کتاب ۱۰۰ عنوان مقاله برگزیده منطقه آذربایجان در دو جلد

 

وی در ادامه از تهیه کتاب یکصد مقاله برگزیده منطقه آذربایجان در دو جلد خبر داد و افزود: با توجه به تاثیری که منطقه آذربایجان در طول تاریخ در مباحث ملی و کشوری داشته و ایران از ثمره وجود فرهنگ، علم، موقعیت جغرافیایی، تجاری و بازرگانی منطقه استفاده کرده و این خطه به نوعی یکی از اجزای اصلی کشور است، ۱۰۰ مقاله برگزیده آذربایجان که در گذشته و امروز تالیف شده و توانسته یکی از مختصات و مقتضیات منطقه آذربایجان را به نوعی معرفی کند در قالب “یکصد مقاله برگزیده منطقه آذربایجان” تدوین می‌شود.

وی با بیان این‌که قرارداد این پروژه فرهنگی نیز سال گذشته منعقد شده و گروه‌های علمی نیز تشکیل یافته است، افزود: تاکنون بیش از ۱۵ مقاله واصل و تایید شده و بعد از تکمیل دریافت مقالات، این کتاب فاخر در دو جلد در راستای شناخت بیشتر منطقه با زاویه دید جدید به تاریخ و منطقه آذربایجان منتشر خواهد شد.

 

راه اندازی و تکمیل خانه موزه پروین اعتصامی و شعرای زن

 

شریف‌زاده از راه اندازی و تکمیل خانه موزه پروین اعتصامی و شعرای زن در تبریز هم خبر داد و افزود: مقرر بود که در اسفندماه سال گذشته و در زادروز پروین اعتصامی این خانه موزه به همراه برگزاری “مراسم بزرگداشت شعرای زن” افتتاح شود، اما به دلیل شیوع کرونا ویروس این اقدام عملی نشد و منتظریم در اولین فرصت این خانه موزه را که به صورت ۱۰۰درصدی تکمیل شده، افتتاح کنیم.

وی با بیان این‌که بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در طبقه دوم خانه پروین قرار دارد، گفت: طبقه پایین این خانه به عنوان موزه دائمی پروین اعتصامی و شعرای زن فراهم شده تا هم در خدمت بازدید کنندگان از آثار شاعران زن و همچنین فضایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی باشد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: برگزاری جلسات معرفی مفاخر آذربایجان، رونمایی از کتاب‌های تالیف شده در مورد منطقه آذربایجان، برگزاری مسابقه پایان نامه نویسی به ویژه در حوزه تخصصی و… جزو برنامه‌های بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان است