- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

بیست‌ونهمین گام ستاد مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی چگونه برداشته شد؟

یست‌ونهمین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی شامگاه یکشنبه با ارائه مباحث مهمی از سوی اعضای این ستاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1] به نقل از  ایرنا در جلسه مباحث مهمی به‌ویژه در مورد اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی» از سوی اعضای این ستاد مطرح شد و رییس ستاد نیز سخنرانی مفصلی در پایان جلسه داشت.

شناسایی بیشتر مبتلایان به نفع مردم است

استاندار آذربایجان‌غربی در این جلسه با اشاره به اینکه ظرفیت آزمایشگاهی استان افزایش یافته، گفت: مردم استان نگران بالا رفتن تعداد مبتلایان نباشند زیرا شناسایی بیشتر و سریع‌تر مبتلایان به نفع آنان است.

محمدمهدی شهریاری افزود: قبل از ۱۵ فروردین امسال ظرفیت نمونه‌گیری کرونا در استان بسیار محدود و روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ نمونه بود، اما اکنون این ظرفیت با افزایش پنج برابری به ۴۰۰ مورد نمونه گیری رسیده است که با راه‌اندازی آزمایشگاه سوم به بیش از ۷۰۰ مورد نیز خواهد رسید.

وی در ادامه به طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه اجرای این طرح از هفتم فروردین ماه شروع شد، متاسفانه قبل از اجرای آن، حدود ۷۳ هزار مسافر به استان ورود داشته و ۱۳۰ هزار مسافر خروجی نیز به نقاط آلوده کشور داشتیم که برگشت آنها به استان باعث افزایش مبتلایان شد.

رییس ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی، ورود مسافران از کشورهای همسایه و تجمعات اول عید را نیز از جمله دیگر دلایل افزایش آمار تعداد مبتلایان استان عنوان کرد و افزود: افزایش نمونه‌گیری از افراد سرپایی نیز قطعا از دیگر عواملی است که آمار مبتلایان ما را با افزایش مواجه کرد.

«شهریاری» به طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» نیز اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح از روز گذشته شروع شده که مهمترین اقدام آن شروع به کار صنوف کم‌ریسک است؛ از همه صنوف تقاضا داریم که نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره این بیماری را در استان قطع کنیم.

وی دانشگاه علوم پزشکی استان را موظف کرد که با همکاری سازمان صمت از تولید ماسک‌های غیراستاندارد و فعالیت واحدهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آورد.

صنوف پرریسک قبل از ۳۱ فروردین بازگشایی نمی‌شوند

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین تاکید کرد: صنوف پرریسک قبل از ۳۱ فروردین ماه به هیچ وجه بازگشایی نخواهد شد؛ ممنوعیت ورود افراد غیرساکن تا ۳۱ فروردین ماه کماکان ادامه دارد اما خروج افراد غیرساکن برای رفتن به محل سکونت خود بلامانع است.

وی تصریح کرد: مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها، برگزاری تجمع‌های رسمی و غیررسمی، مساجد، نمازهای جمعه، اماکن زیارتی و مذهبی همچنان تعطیل خواهد بود اما تردد خودروهای امدادی، درمانی، پلیس، حمل بار، مایحتاج مردم، کالاها و سوخت مشمول هیچگونه ممنوعیتی نمی‌شود.

شهریاری در پایان از مدیران ادارات استان خواست که از ظرفیت حضور دو سوم کارکنان استفاده کرده و با دورکاری بانوان دارای فرزند شیرخوار، افراد مُسن و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای موافقت کنند.

کنترل سلامت ۸۹۵ مسافر ورودی از ترکیه

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ‌درمانی آذربایجان‌غربی هم گفت: طی روزهای گذشته ۹۶۰ مسافر از ترکیه به کشور وارد شده که از این تعداد، ۸۹۵ نفر مورد آزمایش کرونا قرار گرفته‌اند.

دکتر جواد آقازاده اضافه کرد: از این تعداد، نتیجه آزمایش ۲۸ نفر مثبت اعلام شد که تنها چهار نفر آنها ساکن آذربایجان‌غربی بوده و بقیه ساکن استان‌های دیگر کشور هستند.

وی افزود: مشخصات این افراد در سامانه سلامت ثبت‌ شده که از طریق آن به خود آنان و مرکز بهداشت محل سکونتشان اعلام شده است تا اقدامات تکمیلی در مورد آنها صورت گیرد.

واحدهای تولید ماسک در آذربایجان‌غربی ساماندهی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: واحدهای تولید ماسک در آذربایجان غربی، با مصوبه کمیته اقتصادی ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا و با همراهی نهادهای مسوول ساماندهی می‌شود که در این راستا کمیته‌ای با حضور معاونت غذا و دارو، فرمانداری ارومیه و کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شده تا زمینه تولید بهداشتی ماسک‌ها فراهم شود.

بهنام شهدی افزود: علاوه بر این، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی باید گرم‌خانه‌ای برای استریل کردن ماسک‌های واحدهای تولیدی راه‌اندازی کند تا زمینه استفاده مردم از این ماسک‌ها فراهم شود.

صدور مجوز برای ۶ واحد تولید ماسک در آذربایجان‌غربی تاکنون

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: حدود هشت واحد تولید ماسک در استان درخواست مجوز فعالیت را داشتند که با ۶ مورد آن موافقت شده و برای موارد بعدی نیز طی روزهای آینده مجوز صادر خواهد شد.

دکتر جلال غفارزاده افزود: برای تهیه ماسک، مواد اولیه و به ویژه پارچه آن باید دارای استانداردهای لازم باشد اما به دلیل کمبود پارچه، برخی از واحدهای غیرکنترل ما اقدام به تهیه ماسک‌های بی‌کیفیت می‌کنند که در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا کاربردی نداشته و نباید وارد بازار شوند.

وی عنوان کرد: روزانه تعدادی از ماسک‌های دارای اطمینان ما در سطح استان توزیع می‌شود و برای روزهای آینده نیز تولیدات واحدهای دارای مجوز ما، پس از حصول اطمینان از دارا بودن استانداردهای لازم روانه بازار می‌شود.

اصناف تا پایان هفته جاری در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: اصناف استان با توجه به مشکل پیش‌آمده در سایت، تا پایان هفته مهلت دارند در سامانه سلامت ثبت نام کنند.

علی مصطفوی افزود: این امر در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند طراحی و اجرا شده است و باید اصناف در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تمدید مرخصی زندانیان تا پایان اردیبهشت امسال، بیان کرد: این امر می‌تواند در جلوگیری از بروز مشکل برای زندانیان و خانواده آنان اثر مثبتی داشته باشد.

پلمب ۱۸۹۹ واحد صنفی متخلف در آذربایجان‌غربی

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی نیز در بیست‌ونهمین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون بالغ بر یک‌هزار و ۸۹۹ واحد صنفی متخلف در سطح استان پلمب شده‌است.

به گفته سردار مسعود خرم‌نیا همچنین در این مدت ۱۰ هزار و ۲۳۸ مورد گشت‌ مشترک با همکاری ادارات مربوطه از مجتمع‌های تجاری، تفریحی، اقامتی و ورزشی صورت گرفته است و این گشت‌ها همچنان تا زمانی که طرح فاصله‌گذاری ادامه داشته باشد در استان تداوم خواهد داشت.

اعطای وام قرض‌الحسنه به اصناف آسیب‌دیده بررسی می‌شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به لزوم حمایت از اصناف آسیب‌دیده از بیماری کرونا گفت: اعطای وام به این اصناف با استفاده از منابع بانک‌های قرض‌الحسنه قابل بررسی است و می‌تواند در حل مشکلات این بخش موثر باشد.

«ناصر حضرتی» همچنین با ارایه گزارشی از وضعیت توزیع ماسک در داروخانه‌های استان، اضافه کرد: در حال حاضر، ماسک در هیچ داروخانه‌ای یافت نمی‌شود و بهتر است دانشگاه علوم پزشکی، اقلامی را که در اختیار هر داروخانه یا شهرستان قرار می‌دهد، رسانه‌ای کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: همچنین نیاز است تا از کارکنان بانک‌ها نیز آزمایش‌هایی گرفته شود تا میزان ابتلای این قشر به بیماری کرونا مورد بررسی قرار گیرد.

۱۸ هزار نفر از بیماران خاص استان اقلام بهداشتی دریافت می‌کنند

مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی هم در ادامه این جلسه گفت: ١٨ هزار نفر از بیماران خاص و سرطانی استان به زودی بسته‌های بهداشتی دریافت می‌کنند که این اقلام شامل مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش خواهد بود.

«سعید رهبر سوره» افزود: مواد ضدعفونی‌کننده این بسته‌های توزیعی دریافت شده اما محموله ماسک و دستکش آن هنوز به استان نرسیده است که توزیع آن پس از تکمیل اقلام آغاز می‌شود.

فرمانداران شهرهای مختلف استان نیز که به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشتند، یک به یک پشت تریبون حاضر شده و آخرین مسایل و مشکلات شهرهای خود را بیان کردند.

آگاه‌سازی مردم تاثیر بسزایی در کاهش تعداد مبتلایان کرونا دارد

فرماندار ماکو گفت: امروز در بازدید میدانی که از سطح شهر داشتیم، خوشبختانه طرح فاصله‌گذاری هوشمند را هم مردم و هم اصناف شهرستان ماکو به خوبی رعایت کرده‌اند.

«حسین عباسی» اظهار داشت: آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم و اجرای دقیق طرح فاصله‌گذاری هوشمند، در کاهش تعداد مبتلایان به کرونا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

فرماندار میاندوآب نیز عنوان کرد: امروز در بازدید از بانک‌ها شاهد تراکم جمعیت بودیم؛ در صورتی که امکان داشته باشد پیشنهاد می‌کنیم که بانک‌ها به صورت دو نوبتی کار کنند تا تراکم جمعیت کمتری را داشته باشیم.

«مهدی قهرمانی» همچنین تصریح کرد: طرح فاصله‌گذاری هوشمند به صورت جدی در شهرستان میاندوآب اجرا می‌شود.

«مهران صفری» فرماندار پلدشت نیر اظهار داشت: در طرح فاصله‌گذاری هوشمند به اصناف کم‌ریسک اجازه داده شده که فعالیت خود را دوباره از سر بگیرند اما این مسئله مقداری فضای شهر را شلوغ کرده که اگر صنوف و مردم رعایت نکنند مشکل‌ساز خواهد شد.

فرماندار پیرانشهر نیز از دیگر فرماندارانی بود که در این جلسه به شیوه ویدئو کنفرانس حاضر شد و گفت: برای تامین توزیع سوخت کشاورزان سامانه‌ای اختصاص یافته که این سامانه دارای مشکلات عدیده‌ای است و درخواست داریم که یک سوم سهمیه سوخت سالانه ادوات کشاورزی این منطقه تا خردادماه تحویل داده شود تا این مشکل رفع گردد.

«سیدعلی ترابی» همچنین به مشکل کمبود ماسک و دستکش در شهرستان پیرانشهر نیز اشاره و خاطر نشان کرد: هیچگونه ماسک و دستکشی در این شهرستان توزیع نشده که با توجه به نیاز این شهرستان، درخواست داریم که این مسئله انجام شود.

به گزارش ایرنا رویکرد اصلی دولت پس از مهار اپیدمی کرونا به وضوح «حفظ جان مردم به طور همزمان در مقابل کرونا و آثار سوء اقتصادی ناشی از آن می باشد» و در حقیقت دولت سیاست سلامت‌محور را دنبال می‌کند.

این سیاست سلامت‌محور علاوه بر نظام پویای بهداشت و سلامت به پایه‌های قوی اقتصادی برای حفظ زندگی چند دهک پایین جامعه نیازمند است و این یعنی ایجاد تعادل میان سلامت و اقتصاد.

از سوی دیگر نیز ایجاد تعادل میان سلامت و اقتصاد و اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی بر اساس همین سیاست سلامت‌محور هم به جهش در تولید سرمایه اجتماعی و میزان مشارکت‌پذیری مردم وابسته است.