- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

گزینه های ریاست مجلس یازدهم در ترازوی نقد

مجلس یازدهم تا ۲ ماه دیگر آغاز به کار می کند و گزینه های ریاست مجلس یازدهم شامل سید شمس الدیین حسینی، مرتضی آقاتهرانی، علی نیکزاد، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم کارنامه های مشخصی دارند.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]؛  مجلس یازدهم پس از عملکرد بسیار بد مجلس دهم کار دشواری برای اعتمادسازی مردمی داشته و باید برای بازگرداندن اعتماد مردم به نهاد قوه مقننه تلاش کند.

در نظام پارلمانی ایران رئیس مجلس جایگاه مهمتری از مجالس کشورهای دیگر که رئیس مجلس را با عنوان سخنگو معرفی می کنند، دارد.

اگرچه عنوان رئیس مجلس در قانون اساسی نامیده است، اما وجود ساختارهای موقتی مانند روسای قوا و مانند اینها جایگاه ریاست مجلس را در تعیین خط مشی آن جدی تر کرده است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که مجلس یازدهم در برهه بسیار حساسی کار خود را آغاز می کند و باید از آزمون و خطا در تعیین رویکرد عملیاتی؛ و نه صرفا شعاری آن پرهیز کرد.

بنابراین، با بررسی گزینه های ریاست مجلس یازدهم می توان چشم انداز نسبتا روشنی از حالات های پیش رو پیدا کرد.

مرتضی آقاتهرانی

مرتضی آقاتهرانی از چهره های سرشناس جبهه پایداری و سابقه عضویت مجلس در دوره های هشتم و نهم را دارد.

آقاتهرانی و محمدباقر قالیباف رقابت سنگینی برای سرلیستی در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران داشتند.

موافقان، او را فردی با متانت و دارای حمایت آیت الله مصباح یزدی و جریان جبهه پایداری دانسته و دارای وزانت کافی برای ریاست مجلس آینده می دانند.

مخالفان، او را نماینده ای بی اثر در دو دوره قبل دانسته و معتقدند که در برهه کنونی مجلس را به نهادی عمومی تبدیل می کند که رویکرد مشخصی در موضوعات راهبردی کشور ندارد، درحالیکه نیاز مجلس در دوره یازدهم؛ جسارت و اصلاح فوری ساختارهای کهنه است.

سید شمس الدین حسینی

دو دوره وزارت اقتصاد در دولت های نهم و دهم و استاد اقتصاد دانشگاه علامه در کارنامه سید شمس الدین حسینی وجود دارد.

موافقان، سید شمس الدین حسینی را چهره ای متخصص در اقتصاد با کارهای جسورانه ای مانند طرح تحول اقتصادی که  هدفمندسازی یارانه ها، اجرای مالیات بر ارزش افزوده، بهبود جدی در فضای کسب و کار، تامین مالی مسکن مهر، کاهش نرخ بیکاری و کاهش بی سابقه و جهانی ضریب جینی(کاهش فاصله طبقاتی) و … را در کارنامه دارد می شناسند، که سلامت و خوشنامی کافی را توامان دارد. اهمیت اقتصاد در برهه کنونی باعث می شود که وی که دارای پایگاه دانشگاهی و مقبول در بین مدیران جوان دولت های نهم و دهم هم هست بتواند در اصلاح ساختار بودجه کشور و اصلاح قوانین پرتحرک ظاهر شود.

مخالفان، سید شمس الدین حسینی را فردی غیرسیاسی می دانند که نباید رویه گذشته مجلس در ریاست افراد سیاسی مانند علی لاریجانی، حداد عادل، مهدی کروبی، ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی را بر هم بزند.

محمدباقر قالیباف

حضور ۱۲ ساله در شهرداری تهران و فرماندهی نیروی انتظامی مهمترین جایگاه های حضور قالیباف در مدیریت کلان کشور است.

موافقان، محمدباقر قالیباف را چهره ای اجرایی که توانسته است در شهرداری تهران عملکرد خوبی داشته باشد می شناسند، که می تواند این تحرک را در مجلس هم پیاده کرده و آنرا از بی عملی کنونی نجات دهد.

مخالفان، محمدباقر قالیباف را چهره های شبه عملگرا می دانند که در شهرداری تهران عملکرد مبهمی داشته و شهری بی هویت تر از قبل با دهها هزار میلیارد تومان بدهی بر جای گذاشته است، که عملکردی پرحاشیه هم دارد. به طوریکه از غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه در نوزدهمین نشست خبری خود درباره تایید صلاحیت قالیباف و پرونده های اقتصادی وی گفت: ما نسبت به موضوعات شهرداری تهران و پرونده‌هایی که در آن حوزه و شخص قائم‌مقام شهردار بود رسیدگی کرده و توضیح دادیم.

مصطفی میرسلیم

وی در سابقه خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است.

موافقان، مصطفی میرسلیم را فردی با متانت و تحصیلکرده؛ و دارای حمایت حزب قدرتمند موتلفه اسلامی می دانند که می تواند از توان حزبی خود برای اداره مجلس استفاده کند.

مخالفان، مصطفی میرسلیم را از جهت حزبی ادامه لاریجانی که خاستگاه جدی در موتلفه داشت و در سال ۱۳۸۴ هم نماینده آنها در انتخابات ریاست جمهوری نهم بود می دانند. ضمن اینکه معتقدند، وی در وزارت ارشاد هم رویکرد فرهنگی روشنی نداشت و بیش از هر چیز وی را می تواند یک محافظه کار کلاسیک دانست که نمی توان از وی انتظار انقلاب در اداره مجلس داشت.

علی نیکزاد

وزیر مسکن در دولت دهم و نفر دوم در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در ائتلاف با سید ابراهیم رئیسی، مهمترین فعالیت های مدیریتی و سیاسی علی نیکزاد است.

موافقان، علی نیکزاد را با نماد مسکن مهر گره زده و معتقدند که وی مدیری پرتحرک و خوشنام است و می تواند مجلس یازدهم را هم به تحرک وادارد.

مخالفان، علی نیکزاد را فردگرا و غیرتیمی دانسته و معتقدند که مجلس کارکرد اجرایی ندارد و به مدیرانی نیاز دارد که فهم راهبردی و تیم حرفه ای نظری با سابقه اجرایی برای اصلاح رویه های غلط را داشته باشد که هیچ یک در علی نیکزاد وجود ندارد.

انتخاب هر یک از این چهره های مطرح به ریاست مجلس یازدهم باعث مشخص شدن نتیجه آن در سال های پیش رو خواهد شد و به زودی می توان دریافت که مجلس آینده چه مسیری را انتخاب خواهد کرد.