- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

سرانه فضای آموزشی آذربایجان‌غربی مطلوب نیست

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: سرانه فضای آموزشی استان ۴.۰۵ متر مربع است که این میزان نسبت به میانگین کشوری مطلوب نیست.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، ابراهیم محمدی اظهار کرد: حفظ روند رو به رشد شاخص‌های مختلف عملکردی اولویت آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی است.

وی تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی هم اکنون ۶۰۷هزار دانش‌آموز در بیش از ۵هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: این استان در شاخصهای فضا، تجهیزات و نیروی انسانی جزو استان‌های لازم التوجه کشور است و برای بهبود وضعیت این شاخص‌های نیازمند برنامه‌های عملیاتی هستیم.

محمدی با بیان اینکه فضا و تجهیزات، تأثیرگذارترین شاخص زیرساختی در آموزش و پرورش است، ادامه داد: سرانه فضای آموزشی استان ۴.۰۵ متر مربع است که این میزان نسبت به میانگین کشوری مطلوب نیست.

این مقام مسئول بیان کرد: در راستای بهبود وضعیت فضای آموزشی استان، در ۲ سال گذشته با اختصاص ۲۵۷ میلیارد تومان اعتبارات استانی و جذب اعتبارات ملی اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی افزود:  با اقدامات شایسته اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان، طی ۲ سال گذشته ۱۷۰۰ کلاس درس جدید تحویل آموزش و پرورش استان شده است.

محمدی با اشاره به اولویت استاندارسازی سیستم گرمایشی مدارس، گفت: ۲ سال گذشته ۲۲۰۰ کلاس درس از نظر سیستم گرمایشی استانداردسازی شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: هم اکنون نیز ۳۴۰ پروژه با ۲۳۰۰ کلاس درس در حال اجراست که با اتمام این پروژه‌ها، سرانه فضای آموزشی استان به میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی که عدد ۵.۱۸ مترمربع است، نزدیک می‌شود.

محمدی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش استان، گفت: با توجه به بازنشستگی گسترده و کمبود نیرو انسانی آموزش و پرورش استان، در ۲سال گذشته با تلاشهای صورت گرفته سهمیه استان آذربایجان غربی در جذب نیروی انسانی افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: طی این ۲ سال ۳۶۵۰ نفر از طریق آزمون استخدامی و کنکور سراسری جذب آموزش و پرورش استان شده است، همچنین ۳۷۰۰ نفر از نیروی های حق‌التدریس طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی جذب شده‌اند.

محمدی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی جزو استان‌هایی با بیشترین آبادی دارای سکنه است، افزود: پراکندگی جغرافیایی و مرزی بودن استان، شرایط تأمین فضای آموزشی و نیروی انسانی در این استان را ویژه کرده است.

این مقام مسئول بیان کرد: با اجرای طرح شتاب بخشی سوادآموزی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه سوادآموزی، هم اکنون قریب به ۹۲ درصد مردم استان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال با سواد هستند.

محمدی گفت: از نظر میانگین ارتقا سطح سواد، استان آذربایجان غربی جزو چهار استان برتر کشور است و در سال ۹۸ نیز با پوشش ۱۰۳ درصدی در جذب دوره‌های سوادآموزی رتبه نخست کشور را کسب کردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در راستای بهبود وضعیت پوشش تحصیلی با توسعه مدارس شبانه‌روزی و جذب ۶۶۰۰ نفر بازمانده از تحصیل اقدمات خوبی صورت گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: پوشش تحصیلی دوره ابتدائی بیش از ۹۸ درصد است.