- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

توسعه کشت چغندرقند در سال جهش تولید

به مناسبت سال جهش تولید طرح توسعه کشت چغندرقند خارج از آذربایجان غربی و خارج از حوزه دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دروازه سنگی [1]، جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خوی گفت: در سال جهش تولید افزایش تولید در بخش کشاورزی با اولویت توسعه کشت چغندر قند در استان اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح خارج از حوزه دریاچه ارومیه و عمدتا در شمال استان اجرا می‌شود افزود: در اجرای این طرح امسال سطح زیر کشت چغندر قند با ۱۳هزار هکتار افزایش به ۳۹هزار هکتار خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تاکنون چغندرکاران در سطح ۲۷هزار و ۵۰۰هکتار برای کشت چغندرقند با کارخانجات استان قرارداد بسته اند که این مقدار ۵هزار و ۱۰۰هکتار کشت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۳برابر بیشتر است.

جلیلی از افزایش بیش از ۵۰درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان در سال زراعی جاری خبرداد و گفت: با تصویب دولت امسال چغندر از چغندرکاران با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲تومان خریداری خواهد شد که نسبت به رقم ۴۲۳تومان پارسال نزدیک به ۵۳درصد افزایش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزایش عملکرد در سطح را از مهمترین راهکاری افزایش تولید چغندر در حوزه دریاچه ارومیه با بهره گیری از نظر کارشناسان کشاورزی در سالجاری اعلام کرد.

جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاوری استان در سفر به خوی ضمن بازدید از مزارع نمایشی کشت چغندر در این شهرستان در نشست مشترک با مسئولان جهاد کشاورزی و کارخانه قند خوی راه‌های توسعه کشت این محصول در شمال استان را بررسی کردند.

آذربایجان غربی بعلت برخورداری از آب و خاک مناسب و استفاده از بذور تک جوانه و پر محصول و داشتن ۵ کارخانه قند ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندواب و نقده همواره در تولید چغندر قند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغند قند در کشور بوده است.

چغندر قند یک سبزی ریشه ای محبوب می باشد که در بسیاری از غذاهای جهان از آن استفاده می شود. چغندر قند غنی از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید می باشد که برخی از آنها دارای خواص دارویی هستند. علاوه بر این ها، این سبزی بسیار خوش طعم است و به راحتی می توان آن را در رژیم غذایی جا داد.