- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

توزیع اقلام عید در بین زلزله زدگان بخش قطور شهرستان خوی

عابدی گفت: بسته‌های تهیه شده عید بزودی در بین اهالی زلزله‌زده قطور خوی توزیع خواهد شد.

به گزارش  پایگاه خبری دروازه سنگی [1] به نقل از شبستان ، محمد عابدی، فرماندار خوی، ظهر امروز، در جلسه شورای اطلاع رسانی استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در آستانه عید اقلام عید بصورت پکیج در بین خانواده های آسیب دیده زلزله اخیر قطور توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه این زلزله ۴۳ روستا با ۶ هزار خانوار را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: برای واحدهای مسکونی بیش از ۳ هزار خانوار از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب وارد شده است.

عابدی ادامه داد: در این راستا نزدیک هزار راس دام در زیر آوار مونده بود که دفن بهداشتی و سم‌پاشی آنها صورت گرفته است.

فرماندار خوی تصریح کرد: در اولین روزهای زلزله به تمام ۵ هزار و ۱۰۰ خانوار آسیب دیده چادر، جیره خشک ۷۲ ساعته و والور داده شده و کمک‌های مردمی نیز با هماهنگی‌های ارگان های مربوطه به دست مردم رسیده است.

وی بیان کرد: تا به امروز ۸۰ میلیون تومان دولت کمک کرده و تمامی نیروهای عملیاتی در منطقه حضور دارند و در حال توزیع اقلام امدادی و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند.

عابدی در ادامه با بیان اینکه وضعیت قطور از لحاظ بیماری کرونا سفید است، اظهار کرد: لوازم بهداشتی نیز در این مناطق توزیع شده و ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روز یکشنبه – چهاردهم اسفندماه – ابتدا منطقه «قطور» و سپس «زرآباد» خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه «قطور» شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر «زرآباد» را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در «زرآباد» تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز «دوشنبه» موکول شود که منتاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند