- دروازه سنگی - https://darvazehsangi.ir -

تاثیر کرونا بر اخبار حوزه کتاب و نشر و لغو برنامه‌ها

اولین هفته اسفند در حالی پشت سر گذاشته شد که بیشتر اخبار و رویدادهای مهم حوزه کتاب و نشر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در ایران قرار گرفتند.

دروازه سنگی [1]، گروه فرهنگ: هفته‌ای که گذشت از شنبه سوم تا امروز پنجشنبه هشتم اسفند، اولین‌هفته اسفندماه محسوب می‌شود که می‌خواهیم اخبار مهم حوزه کتاب و نشرش را در گزارش «یک‌هفته با کتاب» مرور کنیم. اما همان‌طور که مشخص است، بیشتر اخبار این حوزه در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر اتفاقات مربوط به شیوع ویروس کرونا در کشور قرار دارند.

گزارش این هفته ۱۸ خبر دارد که ۱۱ خبرشان مربوط به لغو یا تعویق برنامه‌ها و تعطیلی مراکز فرهنگی هستند. به‌این‌ترتیب بیشتر حجم گزارش این هفته مربوط به تعویق برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مثل نمایشگاه تهران و بولونیا، لغو برنامه‌های معاونت مطبوعاتی کشور، خانه کتاب، مراکزی مثل شهر کتاب، خیریه اسفندگان کتاب، کتابخانه ملی و … هستند. ضمن این‌که این هفته سفر هیات فرهنگی ترکیه که بناست به‌عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حاضر باشد، این هفته لغو شد.

۷ خبر پایانی گزارش، رویدادهایی هستند که با وجود شیوع ویروس کرونا، لغو نشده و خبر برگزاری یا انجام‌شان را مرور می‌کنیم.

در ادامه مشروح گزارش «یک‌هفته با کتاب» را از نظر می‌گذرانیم.

تعویق برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

ایوب دهقانکار سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خبری که سه‌شنبه ۶ اسفند به‌نقل از وی منتشر شد، از موکول شدن زمان برگزاری این رویداد فرهنگی در پی شیوع کرونا خبر داد و گفت: با مصوبه شورای سیاست‎گذاری، سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

تعویق برگزاری نمایشگاه کتاب بولونیا

در خبری هم که دوشنبه منتشر شد، مسئولان نمایشگاه کتاب بولونیا اعلام کردند برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا برگزاری این رویداد را ۳۵ روز به تعویق انداختند.

لغو برنامه‌های حوزه کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اعلامیه‌ای در ابتدای این هفته، تمام برنامه‌های این معاونت در حوزه کتاب و نشر را تا پایان هفته تعطیل اعلام کرد.

لغو سفر هیات فرهنگی ترکیه به ایران

ویروس کرونا این هفته باعث شد سفر هیات فرهنگی ترکیه به ایران هم لغو شود. صبح دوشنبه این هفته خبری منتشر شد که در آن اعلام شد هیئت فرهنگی ترکیه به منظور امضای تفاهمنامه حضور ترکیه به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در فروردین ۹۹ صبح امروز دوشنبه ۵ اسفند ماه به تهران سفر می‌کند. اما ظرف کمتر از یک‌ساعت، خبر دیگری روی خروجی خبرگزاری مهر [2] قرار گرفت که اعلام می‌کرد، هیات مذکور، سفر خود را به ایران لغو کرده است.

این اتفاق به‌دلیل لغو پروازهای میان ایران و ترکیه برای جلوگیری شیوع ویروس کرونا در ایران انجام شد.

لغو آیین تقدیر از شایستگان تقدیر کتاب سال

طبق خبری که دیروز چهارشنبه منتشر شد، با توجه به اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری و هم‌چنین رعایت توصیه‌های بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، آیین تقدیر از شایستگان تقدیر سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط موسسه خانه کتاب لغو شد.

لغو مراسم اهدای نشان‌های لاک‌پشت پرنده

هشتمین دوره اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده هم که قرار بود در شهر کتاب مرکزی برگزار شود، به‌دلیل شیوع کرونا لغو و به زمان دیگری موکول شد.

لغو برنامه‌های شهرکتاب‌های مرکزی و الف

دو مرکز شهرکتاب مرکزی و شهرکتاب الف هم روز یکشنبه اعلام کردند، در پی شیوع ویروس کرونا، برگزاری برنامه‌های خود را لغو کرده‌اند.

لغو برنامه‌های مرکز فرهنگی شهر کتاب

این هفته مرکز فرهنگی شهر کتاب هم اعلام کرد برنامه‌های فرهنگی خود را تا اطلاع ثانوی لغو می‌کند.

لغو برنامه‌های پنجمین خیریه اسفندگان کتاب

برگزاری پنجمین خیریه اسفندگان کتاب هم این هفته لغو شد. این برنامه قرار بود پنجشنبه ۸ اسفند در کافه‌کتاب چهل‌کلاغ برگزار شود.

تعطیلی تالارهای مطالعه کتابخانه ملی

طبق خبری که یکشنبه این هفته منتشر شد، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اعلام کرد نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلاء به بیماری و به منظور صیانت از سلامت آحاد پژوهشگران و دانشجویان عزیز تمامی تالارهای مطالعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی تا روز جمعه ۹ اسفند، پایان این هفته تعطیل می‌شود.

تعطیلی چندروزه یک‌کتابفروشی در تهران

در ادامه روند تعطیلی‌ها، کتابفروشی نشر مرکز هم روزهای آخر هفته و ابتدای هفته آینده را برای خود تعطیل اعلام کرد. طبق اعلام مسئولان این نشر، کتابفروشی مذکور روزهای چهارشنبه ۷ اسفند، پنجشنبه ۸ اسفند و شنبه ۱۰ اسفند تعطیل است.

ابلاغ اولویت‌های انتخاب و خرید کتاب

آخرین جلسه هیأت انتخاب و خرید کتاب در سال ۱۳۹۸ (جلسه ۶۱۹) با حضور اعضای کارشناس این هیأت و معاون امور فرهنگی برگزار شد و اعضای گروه‌های چهارگانه هیأت (گروه دین، گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، گروه هنر و ادبیات، و گروه کودک و نوجوان) به بررسی کتاب‌های مختلف برای تصویب برای خرید پرداختند.

در این جلسه، اولویت‌های انتخاب و خرید کتاب در سال آینده، ابلاغ شد.

پرداخت یارانه پاییزه کتاب به کتابفروشی‌های کشور

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب دیروز چهارشنبه از تامین اعتبار پاییزه کتاب ۹۸ توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرداخت مطالبات کتابفروشی های مشارکت کننده در طرح پاییزه کتاب در سراسر کشور به جز شهر تهران خبر داد. به‌این‌ترتیب، یارانه پاییزه کتاب ۹۸ به مبلغ ۷۳۷/۳۶۰/۵۷۵/۱۱ ریال در هفته دوم اسفندماه به حساب ۴۴۲ کتابفروشی فعال طرح در سراسر کشور به جز شهر تهران واریز می‌شود.

افتتاح نمایشگاه استانی کتاب سیستان و بلوچستان

چهارصد و دهمین و نمایشگاه کتاب استانی و بیست و یکمین نمایشگاه کتاب سیستان و بلوچستان (زاهدان) عصر شنبه ۳ اسفند باحضور قادر آشنا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام بی‌نیاز قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت سیستان‌وبلوچستان و مفتی محمدقاسم قاسمی مسئول دارالافتا در دارالعلوم زاهدان در محل دائمی نمایشگاه‌های شهر زاهدان افتتاح شد.

اهدای پنج‌هزار جلد کتاب به کتابخانه تفکر شهریار

یکی از خبرهای مهم روز دوشنبه این هفته از این قرار بود که موسسه خانه کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تامین منابع جدید برای کتابخانه تفکر شهریار، ۵ هزار جلد کتاب به ارزش ۱۱۰ میلیون تومان به این کتابخانه اهدا کرد. کتابخانه تفکر شهریار در پی ناآرامی‌های آبان‌ماه امسال در آتش اغتشاش‌گران سوخت.

آغاز داوری باشگاه‌های کتابخوانی دو هزار شهر و روستا

به‌گفته ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوری چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، این هفته با بررسی آثار دو هزار شهر و روستا آغاز شد.

آغاز به‌کار نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان ارمنستان

طبق یکی از اخبار روز شنبه این هفته، نمایشگاه سه‌روزه کتاب کودک و نوجوان ارمنستان با شرکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایروان آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه کتاب که به مدت سه روز در ساختمان کتابخانه ملی کودک و نوجوان ارمنستان (خنکو آپر) برپا شد، ناشران مختلف به معرفی محصولات و نشریات خود پرداختند.

آغاز به‌کار نمایشگاه کتاب مسقط

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه مسقط هم روز شنبه ۳ اسفند با حضور جمهوری اسلامی ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. در این دوره ۶۷۶ ناشر به‌صورت مستقیم از ۳۲ کشور و ۲۷۰ ناشر از طریق نمایندگی حضور دارند. درمجموع ۹۴۶ شرکت‌کننده در این نمایشگاه حضور دارند.